Hvorfor Analytics & ROI kalkulation

Analytics

Hvilke dele af din B2B markedsføring virker?

– og hvilken værdi bidrager din markedsføring med?

Med den digitale udvikling, har mulighederne for at måle værdien af B2B markedsføringen ligeledes udviklet sig. Dette betyder også, at man kan og skal stille højere krav til såvel fokus på, som analysering af sin markedsføringsindsats.

Via leadscoring, marketing automation værktøjer, og data fra Google Analytic får du i dag et langt bedre indblik i, hvilke markedsføringsaktiviteter der skaber trafik, konvertere trafikken til leads, og gør leads til salgsklare kundeemner. Således kan der i dag måles på, hvor mange salg, hvor de forskellige markedsføringsaktiviteter har spillet en væsentlig rolle i forhold til at tiltrække trafik som i den sidste ende bliver til salg.

Det stiller krav til markedsføringsafdelingen, der “endelig” kan bevise deres værdiskabelse over for ledelsen, som ønsker resultater for sit afsatte markedsføringsbudget.

Analysering af sin markedsføringsindsats er vigtigt for alle størrelser virksomheder. Med Google Analytics har alle virksomheder muligheder for at samle data omkring de mest grundlæggende performances for deres markedsføring. Med mere avancerede analyseværktøjer kan man på baggrund af big data fra hjemmesider, email, sociale medier med flere, leverer dataindsigt man kun kunne drømme om for 10 år siden.

Udviklingen inden for data-analysering vil de næste år fortsætte, og gøre det nemmere at analysere på sine markedsføringsaktiviteter og få bedre indsigt i kunderejsen, der automatisk tilpasser leadnurturing flows alt efter den individuelle behov og præferencer.

Fordelene og ulemperne ved Analytics og ROI Kalkulation

Rationale i beslutninger

Gennem analysering af data, kan du binde dine markedsføringsaktiviteter sammen med salgs pipelinen i virksomheden, og den omsætning som markedsføringen er med til at skabe. Data er grundlaget for rationelle beslutninger omkring investering i markedsføringen, hvorfor det forventes at virksomheder øger deres investeringer, inden for markedsføring, med 73% over de næste par år.

Skal du måle alt?

Analysering af data tager tid, og kræver du ved hvad du gerne vil måle. For mange B2B virksomheder vil det sandsynligvis give mening, at mens man udvikler sine markedsføringsaktivterer, udvikler man sig ligeledes på analysering og rapporteringsdelen.

Start med at udvælge færre succesfaktorer, som bidrager på vejen til salg, og udvid så analysering herfra. Med hensyn til dine rapporteringsværktøjer skal du være opmærksom på to faktorer, i forhold til succes med implementeringen. Nemlig Ease of use, og Time to Value.

En investering i markedsføring, er en prioritering af dit salg