Guide til B2B markedsføring

Din guide til B2B markedsføringens mange kanaler og muligheder.

Denne guide til B2B markedsføring får du indsigt i forskellen mellem B2B og B2C markedsføring. Forskellen skyldes ikke de forskellige marketingkanaler der anvendes, men i højere grad hvorledes man du bør benytte dem.

Udover anvendelsen og brugen af de forskellige kanaler er der også nogle andre karakteristika ved B2B markedsføringen man som virksomhed bør inddrage i sin vurdering og eksekvering af sin B2B markedsføring.

For det første er købsprocessen i de fleste tilfælde længere på B2B markedet, hvorfor din marketing også skal kunne strække sig over en længere periode. Den længere og mere rationelle købsproces, gør også at der ofte er et større behov for informationssøgning hos dine kundeemner, samt at købsprocessen ofte involverer flere interessenter.

Så B2B markedsføringen ‘tager ofte længere tid, og involverer flere købsinteressenter’, men gjort rigtigt så udmunder dette sig også i større salg/ordre per kunde, og tættere relationer. Til glæde og anvendelse ved yderligere salg i fremtiden.

Derfor betaler det sig, at forstå den kunderejsen for det moderne B2B kundeemne. Der findes forskellige modeller, teorier og præferencer. Det vigtige at forstå er, at et kundeemne skal bearbejdes fra et kundeemne, til et lead, for at blive til en kunde.

En kunderejse er en cyklus, hvor kundeemnet går gennem fem faser:
  • Tiltræk

    Tiltræk dine kundeemners gennem værdiskabende content, som gør kundeemnet klogere omkring en af deres forretningsmæssige udfordringer.

  • Fastholdelse

    Fastholde emnets interesse ved at indsamle kontaktdata og tilladelse til at kommunikere med dem.

  • Plej relationen

    Opbyg en tillidsfuld relation gennem målrettet og værdiskabende content, som løbende uddanner kundeemnet og positionere din virksomhed som ‘Thought Leader’ på dit marked.

  • Konverter

    Konverter de varmeste kundeemner, og hjælp dem i den endelige beslutningsproces med det bedste valg til deres behov.

  • Udbyg relationen

    Styrk loyaliteten hos din kunde, med det rette indhold, support og interesse i udviklingen af dennes virksomhed (efter det førte køb).

Hvordan bidrager din markedsføring til din virksomheds ve og vel? Uanset stadie og taktik kan du dokumentere din B2B markedsførings effekt, ved at indsamle data, analysere og rapportere på dine Key Performance Indicators.

Bliv klogere på de forskellige markedsføringskanaler

TILKNYT ERFAREN B2B MARKEDSFØRINGSSPECIALIST

STYRK DIN B2B MARKEDSFØRING, OG STYRK DIT SALGSPOTENTIALE