Hvorfor Online annoncering

Som alle andre former for markedsføring, er målet med online annoncering at opmuntre eller overtale din målgruppe til at engagere sig i dit brand (og/eller produkter).

Online annoncering kommer i forskellige former og formatter, her vil vi gennemgå tre af de primære annonceringsformer, som du bør kende til. Ikke i beskrivelse af platformen, men mere teknikken/tanken bag; pay-per-click, display annoncering og native annoncering.

B2B markedsføring - Adwords

Google Adwords, nærmest synonym med Pay Per Click

Du har helt sikkert stødt på rigtig mange Pay-Per-Click (PPC) annoncer, da disse er de tekst-annoncer du ser i forbindelse med et søgeresultat. De vises oftest over de organiske søgeresultater (SEO) på Google og andre søgemaskiner. Google Adwords sidder på 80% af markedet for PPC annoncering, og som navnet antyder betaler man for de antal som klikker på din annonce.

Fordelene og ulemperne ved Pay Per Click (Online Annoncering)

Den hurtigste vej til side et på Google

Gennem Google Adwords/PPC kampagner kan din virksomhed hurtigt opnå synlighed på side et hos Google, og således nå ud til en relevant målgruppe. I tillæg kan virksomheder gennem deres Google Adwords/Pay Per Click annoncer, opnå særdeles interesserede og værdifulde leads, baseret på en omhyggelig research på keywords og analysering af data.

Hvilke keywords er relevante for dig

PPC annoncering kan nemt blive en dyr annonceringsform, hvor du som virksomhed smider penge efter en ineffektiv kampagne. Har du lavet din research på din målgruppe, og analyserer du på kampagnernes efffektivitet. Alle dine keywords skal analyseres i forhold til deres effektivitet sat op i mod generering af leads og omsætning.

Display annoncering, kommuniker visuelt

Når surfer på nettet, vil du på mange sites opleve  forskellige bannerannoceringer. Nogle medier sælger selv deres annoncerpladser, mens andre ’tilbyder dem’ via Google Display Netvæk.

Disse display annoncepladser tilbydes i forskellige størrelser og formatter, og de fleste supporterer audio, video og andre rich media funktioner. Oftest betales der for antallet af visninger af din annonce (i modsætning til PPC)

Fordelene og ulemperne ved Display annoncering

Forbliv Top of Mind hos dine kundeemner

Display annoncer kan være særdeles effektive ti, at engagere kundeemner takket være ‘retargeting’. Retargeting går ud på at annoncerer mod tidligere besøgende på din hjemmeside, på andre sider som den besøgende efterfølgende besøger.

Altså rammer man med display annoncering en målgruppe, som allerede har udvist en form for interesse i dit brand eller produk. Websitebesøgende som rammes med en retargeting annonce, har 70% større sandsynlighed for at konvertere på dit site efterfølgende.

Display annoncering (retargeting) kan derfor være en særdeles vigtig taktik i din B2B markedsføringstrategi.

Hvilke keywords er relevante for dig

Mange tilgår deres display annoncering på samme måde som traditionelle annoncer; alt for bredt og uspecifikt. Som med PPC, skal dine display annoncering måles i forhold til dens effektivitet, ud fra målsætningerne.

Native annoncering - 'gemt' indholdsmarkedsføring!

Den nye dreng i online annonceringsklassen, hedder native annoncering. Du har sikkert bemærket denne form for annoncering på mange sites. Ofte skjult som ‘anbefalet læsning.

Native annoncering er ofte skjult som redaktionelt indhold, som anbefaler indhold så som artikler, videoer med mere, hvor annoncerøren betaler for at ‘lægge content op’ på mediets site.

Forventningerne til native annoncering er store, og det menes at denne annonceringsform vil stå for 74% af annonceringsomsætningen i 2021.

Fordelene og ulemperne ved Native annoncering

Promovering af dit content

Native annoncering er en god måde at promovere og distribuere dit producerede content. Med mulighederne for at måle annonceringens effektivitet i form af klik, leads, omsætning, er fordelene ved denne annonceringsform mange flere end ved traditionel medier.

Udvælg hvor du har dine native annoncer

Annonceringsformen er stadig spæd, og nogle brugere opfatter annonceringsformen som vildledende, da den er så integreret i det traditionelle indhold. Via dine valg af samarbejdspartnere for dine native annoncer, kan du selv reducere denne risiko ved, at målrette dine annoncer til der hvor din målgrupper befinder sig. Husk også, at native annoncering altid skal præcisere der er tale om sponseret indhold.

En investering i markedsføring, er en prioritering af dit salg