Der er vist ikke mange, som ikke kender til og har en holdning til virksomheden Maersk. Det er dog ikke hvad dette indlæg omhandler. Til gengæld handler det om 4 elementer du kan kopiere fra Maersk Lines digitale tilgang, direkte til din egen virksomheds indsats.
Jeg var så heldig at opleve Nina Skyum, Global Communication Manager, fra Maersk Line levere et interessant indlæg omkring deres tilgang til sociale medier ved et arrangement 7. november 2013.
Ud over Ninas sprællevende og entusiastiske måde at fortælle på bemærkede jeg, at trods at Maersk Line er en international mastodont, at mange elementer fra deres tilgang til sociale medier og digital tilstedeværelse, kan kopieres af mindre og mellemstore virksomheder.
For trods virksomhedes størrelse, så er det først inden for de sidste 2-3 år, at de har opereret med digital tilstedeværelse, eksempelvis via sociale medier.
Maersk Line og digital tilstedeværelse
1. Gør dit forarbejde
Maersk Line startede ikke deres digitale fokus fra den ene dag til den anden. De brugte et stykke tid på, at ”lytte” og dermed få info og input til, hvorledes de kunne være tilstede. Derfor er deres digitale tilstedeværelse heller ikke blot et add-on, men skal være med til at skabe forretning.
2. Definer dine platforme
Specielt de sociale medier har udviklet sig enormt, siden de kom på alles læber. Det er dog vigtigt at definere hvilke platforme SAMT, hvorledes man vil bruge disse. Maersk Line bruger ikke alle sociale medier, og deres tilgang er forskellig alt efter budskab og platform. Dette vil du opleve hvis du følger virksomheden på flere sociale platforme.
3. Trial & Error
For at finde virksomhedens digitale tilstedeværelse, må du teste dine antagelser. Du skal være indstillet på at teste hvorledes du skaber værdi, og at nogle af disse test ganske enkelt fejler. Du skal derfor ikke slukke for din digitale tilstedeværelse, hvis du efter en uge ikke har fundet dit guldæg.
4. Lean/Agile approach
Selvfølgelig har du en strategi eller plan, men samtidig skal du have en ”pragmatisk” tilgang. I dag hedder disse buzzword nærmere lean eller agile. I korte træk handler det om ikke at være for fastlåst, men i stedet være omstillingsparat over for det som skaber værdi hos kunden (selvom du så må afvige lidt fra planen).
Er du nysgerrig efter at følge Maersk Line på de sociale medier, kan du finde dem via følgende links
- https://www.facebook.com/MaerskLine
- http://www.pinterest.com/maerskline/
- https://twitter.com/MaerskLine
- http://www.linkedin.com/company/2322