Da jeg tog mine første spæde skridt på internettet, var man hip, blot man havde sin egen hjemmeside at referere til, men sådan er det (heldigvis) ikke længere.I dag er hjemmesiden stadig vigtig, men den er blot en af mange platforme / kanaler, hvor du kan kommunikere med nye eller eksisterende kunder. Og nye kanaler kommer løbende til. Derfor skal du som virksomhed hele tiden være opmærksom på, om det også er de rigtige platforme og kanaler, du bruger i forhold til nye og eksisterende kunder.
I ”gamle dage” før nettet var marketing primært baseret på envejskommunikationen – fra mig til jer. Af sted med budskabet og så håbe på, at modtagerne opfattede det, som man gerne ville have, de skulle opfatte det. I dag er dette ikke længere muligt. De sociale medier har forandret dialogen mellem afsender og modtager. Alligevel er jeg af den opfattelse, at marketing er marketing på trods af nye teknologier, medier, kanaler og begreber. Tilgangen og anvendelsen af de forskellige discipliner og værktøjer har ændret sig markant de sidste 15-20 år, men marketing (online som offline) handler stadigvæk om branding, positionering, awareness etc. Alt det, der skaber mersalg for virksomheden.
Marketing er marketing – derfor skal du have et team
Og netop fordi marketing stadigvæk er marketing, har du brug for et team, hvis ikke du har en egen marketing afdeling. For succes med virksomhedens digitale tilstedeværelse kommer ikke af sig selv. Derfor har jeg lavet denne liste over 6 gode grunde til at have et online marketing team.
• Brug for forskelligartet specialist viden
Inden for online marketing er der flere forskellige roller. Roller, der kræver kompetencer og knowhow for at få det fulde udbytte. Uden strategi og plan for din online marketing har du ingen rettesnor for din indsats. Du skal levere frisk og værdifuld content til dit website og andre kanaler, og hvem skal levere dette i et sprog som fanger kunden? Samtidig skal din grafiske og designmæssige profil være appellerende og gengive, hvem du er som virksomhed. Og hvad hjælper det, hvis teknikken og kodningen ikke spiller?
• Project Manager…. Styring og koordinering fra strategi til implementering
En online marketing indsats kræver en defineret rettesnor i form af en strategi eller plan, som ingenting er værd, hvis den ikke følges op i form af implementering og koordinering af fremtidige indsatser. Online marketing kræver og fortjener fuld opmærksomhed og en dedikeret ressource, for at målene kan opfyldes.
• Forretningsudviklende (Stabsfunktion…samspil/relation med salg, HR, PR, Kundeservice)
Online marketing i dag er mere end blot marketing. Faktisk kan funktionen anses som en stabsfunktion til virksomhedens andre afdelinger som salg, PR, kundeservice, produktudvikling med mere. Online marketing bør derfor indgå i samspil med førnævnte afdelinger og kan deraf have en særdeles vigtig rolle inden for forretningsudvikling af virksomheden.
• Fleksibilitet….tilpasning/justering af fokus/opgave……
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” Citat; Darwin.
Vi lever i en tid med hastige omvæltninger, hvor fleksibilitet og tilpasning er væsentlig. Dette gælder specielt din online marketing. Din fastlagte strategi skal derfor hele tiden kunne tilpasses, og du skal kunne tage action på mulige opståede situationer eller udfordringer.
• Værdiskabende over for kunden uagtet købsstadie(Købsfaser)
Tidligere var en kundes købsfaser mere stringente. Man kunne nærmest føre dem igennem en tragt, som ingen utætheder havde. Sådan er det ikke længere. De digitale medier har ændret såvel købsprocessen som købsfaserne. De er ikke længere stringente og velkendte. Som virksomhed er du nødt til i højere grad at involvere dig med dine kunder, sådan at du altid kan skabe værdi for din kunden uagtet hans ”flagrende” købsproces.
• Hold fokus og skab værdi
Online marketing SUCCES kræver fokus, kompetencer og indsats. Mange opnår derfor ikke den fulde gevinst, da de ikke opfylder formlen. De tror, at en indsats med den ”forkerte” hånd er nok. På et hospital bør lægen operere og økonomen arbejde med budgettet, for så gør begge det, de er bedst til. På samme måde bør du fokusere på det, du gør bedst, og lade online marketing specialister skabe værdien i din online marketing.