Hvorfor besøger kunder dit site?
Højest sandsynlig fordi de har et problem, som de skal have løst. De formoder altså, at dit websites content, kan løses deres behov.
Som en markering af Googles 15 års fødselsdag (slutningen af september 2013), annoncerede Google en opdatering af deres søgealgoritme, kaldet Hummingbird (kolibri, vi bliver åbenbart i dyreverdenen), som vil påvirke 9 ud af 10 søgninger.
Uden at gå dybere ind i den tekniske betydning omkring Hummingbird opdateringen, er en stor del af fokuseringen i denne, at ord (læs: søgninger) kan have forskellig betydninger. For hvad søges der efter, når vi søger. Et simpelt eksempel er ”TV2”. En sådan søgning kan være en søgning efter tv-stationen eller bandet.
Nektaren for kolibrien i fremtiden bliver, at kunne forstå og skelne ”ensartede søgeforespørgsler”, alt efter i hvilken kontekst der bliver søgt. Altså at kunne forstå og levere relevante søgeresultater upåagtet om søgningen omhandler tv-stationen eller bandet, TV2.
Hummingbird og din content marketing strategi.
Nøglen til gode placeringer, er og bliver engagerende content på dit website, content som forbruges og deles. Virksomheder, kan altså forbedre deres sites placeringer ved at skabe websites med relevant content af høj kvalitet målrettet dets brugeres behov.
Så hvordan fanger du kolibrien på dens flyverture, gennem engagerende content af høj kvalitet?
1) Forstå kundernes behov
Du skal forstå kundernes behov, og du skal forstå hvor og hvordan i købs/salgsprocessen, du kan hjælpe dine kunder. Tænk på din salgstrakt, hvad er det som kunderne i første omgang ønsker eller har brug for fra dit website. Sælger din forretning løbeudstyr (sko, tøj m.m) kan du hjælpe kunden omkring vigtige overvejelser inden køb af produkter. Sælger du værktøj til gør-det-selv personen, kan det være hvorledes værktøjet anvendes optimalt.
2) Brug analytiske værktøjer
Brug det guld du får, fra analytiske værktøjer såsom Google Analytics. Hvad er effektivt og virker på dit site. Kig OG vurder på dine data, som kan afslører hvad dine kunder leder efter på dit site. Således kan du nemt optimerer og målrette hjemmesidens indhold.
3) Content er andet end blogs
Jeg skulle måske have lavet et videoindslag i stedet for dette blog indlæg!!! Godt indhold kan tage forskellig form lige fra videoklip, infographics, e-bøger. Tænk på dine kunder, hvorledes forbruger og anvender de medier.
4) Tænk sprog
Googles Hummingbird opdatering er til dels gearet mod mobile søgninger. Tænk over dit valgte sprog og dine valgte ord. En god ide er, at overveje synonymer for dine ord og sætninger i stedet for fokusering af indhold omkring et eksakt søgeord.
5) Integrer sociale medier
Alt indhold skal være NEMT at dele. Gør det nemt for dine brugere, at gøre sig til ambassadører for din ekspertise på lige præcis dit område.
6) Hvad er dit brand, din stemme og dine værdier
Essentielt i al marketing er, at du skal kende dit brand. Du skal være stærk på, hvad det er du gør, hvordan du gør og for hvem du gør det. Dine kunder må ikke skulle lede i blinde for, at finde frem til hvem dit brand er.
7) Gør dit content interessant og spændende
Hvem gider læse kedelige, intetsigende og intetgivende blogs. Hvem gemmer ens side som ”favorit”, hvis man ikke blev klogere og/eller underholdt. Sørg for, at dit content altid er spændende, interessant og indholdsrigt.
8) Overvej salgs-KPI / tænk din salgstrakt ind i din content
Din content marketing er ikke bare tilfældig støj fra tomme tønder lige før et salg. Dit indhold er støttende supplement til virksomhedens salgsindsats. For at kunne være dette, er det derfor vigtigt at dit indhold er relevant for de produkter og services de supportere. Det ønsker såvel dine kunder, som Google Hummingbird opdatering.