B2B MARKEDSFØRINGSSTRATEGIEN

RETTESNOR TIL SUCCES

En markedsføringsstrategi for B2B virksomheder skal ikke være en akademisk og forkromet rapport, og for mange er udarbejdelsen af en marketingstrategi ikke øverst på to-do listen. Desværre!

For din (online) markedsføringstrategi bør være et centralt element i din virksomhed.

B2B markedsføringsstrategien skal give dig indsigt i din virksomheds aktuelle situation. Ikke bare internt, men også i det marked du opererer i. Specielt omkring dine målgrupper/kunder.

Hvad er deres behov, hvad skal I hjælpe dem med, hvor finder du dem, og hvordan skal du positionere din virksomhed over for dem.

Når du har indsigt i dine kunder, ved du også hvilke marketingkanaler du skal anvende – og ikke mindst hvordan. (Eksempelvis er der en grund til at denne side er Søgemaskineoptimeret i forhold til B2B markedsføringsstrategi  🙂 )

Online marketing strategi
social selling hands

INTEGRERET I VIRKSOMHEDEN

Din B2B markedsføringsstrategi skal ledes og eksekveres af din marketingafdeling eller lignende, men succesfuld B2B markedsføring er mere end bare at skabe synlighed. Derfor skal din marketingstrategi såvel involvere som implementeres i hele virksomheden, i stil med virksomhedens vision, mission og værdier.

Markedsføring i dag er mere end at fortælle om dit produkts funktionaliteter. Du skal stadig være synlig, men B2B markedsføring handler i høj grad om at positionere sig, og ikke mindst story telling. Du vil med garanti kunne finde rigtig gode historier ’ude i virksomheden’. Både i fortællingen om virksomheden, og ofte findes de sande produktspecialister heller ikke i den administrative del af virksomheden.

Der findes mange måder at få input, og personligt er jeg stor fortaler for workshops med nøglepersoner i virksomheden. Workshops hvor hele virksomheden inddrages og høres, hvor der er ’fri leg’, og alle muligheder er i spil.

OPERATIONEL OG EKSEKVERBAR

En strategi er ikke mere værd, end det stykke papir (eller fil) den er skrevet på. Noget der ofte opleves fordi strategien muligvis ikke tager højde for eksekveringen, og fordi selve ordet ’strategi’ i mange virksomheder kan have en negativ klang. Hvis

En B2B markedsføringsstrategi skal også være operationel og ikke mindst skalerbar. Dette er et vigtigt parameter hos Leads2Sale, i processen omkring udarbejdelse af en strategi.

Den udarbejdede strategi skal have fokus på din virksomhed, i forhold til din situation. Den skal ikke beskrive hvordan virksomheden ønsker at anvende samtlige marketingkanaler, hvis ikke virksomheden har ressourcerne til det.

En strategi skal tegne de store rammer for din markedsføring, men må samtidig heller ikke være mere rigid end der er mulighed for at agere hurtigt og agilt. Specielt i den tid vi lever i, hvor verden konstant ændre sig, er det nødvendigt også at kunne operere agilt.

Din online marketing strategi skal skabe værdi, ikke hæmme din virksomhed. Den skal være rettesnoren for hvor du skal hen, og hvordan du kommer det. Altså skal strategien være din rettesnor og pejlemærke.

Operationel eksekvering

Få råd til din B2B markedsføring

Kunne du tænkte dig at blive udfordret og få indspark til din markedsføring?

Hvilke kanaler kunne være interessante for dig, hvordan kan målrette dine budskaber, og hvordan ved du hvilke kundeemner der er mest interessante for dig?

Lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan din markedsføring kan skabe flere leads og mere salg?

Det koster dig kun kaffen og en investering på 1-2 timer af din tid.