B2B SALG VIA MARKEDSFØRING

B2B SALGET SKER DIGITALT

B2B salg i dag har udviklet sig i takt med den digitale udvikling. Undersøgelser viser at mere end 60 % af købsprocessen i dag foregår på egen hånd.

Den digitale udvikling er blevet omdrejningspunktet for købsprocessen, og som virksomhed er det ikke længere nok at følge udviklingen fra sidelinjen. Den digitale udvikling har ændret B2B salget, og de virksomheder som får succes er dem som forstår og formår at tilgå ’det nye B2B salg’.

Mange B2B salg er kendetegnet ved en stærk personlig relation, og virksomhedens sælgere spiller stadig en væsentlig rolle i et B2B salg. Specielt i den afsluttende fase, samt i efter-salget og som ‘den personlige holdeplads’ for dine kunder.

Det nye B2B salg er digitalt, og derfor er der også et stort behov for at marketing og salg i højere grad samarbejder, end bekriger hinanden.

B2B Salgsproces
Operationel eksekvering

INBOUND MARKETING TILGANG

På B2B markedet starter 9 ud af 10 deres købsproces på nettet, eksempelvis via en søgning på Google. De sociale medier rolle i et B2B salg er stigende, og alle B2B sælgere har hørt om Social Selling.

Tiden med hardcore kold kanvas er ved at være passé. Ud over at være enormt ressourcekrævende, samt demotiverende for mange, er kold kanvas ikke tidssvarende i forhold til den ændrede købsproces inden for B2B.

Med Inbound marketing arbejder du med, at din B2B markedsføring stadig skal skabe kendskab og synlighed. Samtidig opbygger du tillid og præference til dit brand og produkter. Dette fordi du positionerer dig som eksperten indenfor netop din branche.

Inbound marketing er værdiskabende markedsføring, målrettet kundens behov og udfordringer. Inbound marketing har ligeledes fokus på, at ’blive fundet af sine kundeemner’ frem for opsøgende og forstyrrende markedsføring.

Med Inbound marketing kan du altså være tilstede i kundernes researchfase, og øger dermed samtidig chancerne for at blive inviteret til den sidste del af salgsprocessen.

FRA MQL TIL SQL

Det nye B2B salg vil ændre sælgerens rolle, men den er stadig meget vigtig. Det vigtige at forstå er, at sælgerne først kommer i spil når dit lead er klar. Altså mere i stil med, at ‘et lead kommer til sælgeren’ og ikke sælgeren der kommer til kundeemnet.

Markedsføring og salg skal i højere grad samarbejde. Sælgerne skal hjælpe marketing med indsigt i kundernes behov og udfordringer. Virksomhedens markedsføring skal samtidig hjælpe sælgerne med identificere, pleje og overdrage de varmeste kundeemner.

Hos Leads2Sale rådgiver vi om ’det nye B2B salg’. Hvordan skaffer du viden og indsigt om dine leads, er kundeemnet varmt nok til at sælger kontakter dem, eller skal din markedsføring bearbejde dem yderligere?

social selling hands

Få råd til din B2B markedsføring

Kunne du tænkte dig at blive udfordret og få indspark til din markedsføring?

Hvilke kanaler kunne være interessante for dig, hvordan kan målrette dine budskaber, og hvordan ved du hvilke kundeemner der er mest interessante for dig?

Lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan din markedsføring kan skabe flere leads og mere salg?

Det koster dig kun kaffen og en investering på 1-2 timer af din tid.