Backlinks – en meget vigtig del af SEO

Når talen falder på SEO/Søgemaskineoptimernig er fokus ofte på keywords, men i det her indlæg fokuserer vi på backlinks eller inbound links, som de også bliver kaldt. Det gør vi, fordi en gennemtænkt strategi og et kontinuerligt arbejde med backlinks er en rigtig god investering. I forhold til søgemaskinerne er det godt, fordi de ikke kun ser på dine keywords, men også indekserer din(e) side(r) i forhold til backlinks fra andre sider. For det er nemlig ikke ligegyldigt, hvem det er, der linker til dig, eller hvordan de linker. Så derfor er der rigtig mange grunde til, at du bør have en strategi for, hvem du gerne vil have, der skal linke til dig, og til hvilke sider, de skal linke.

Brug MAJESTICSEO til at se, hvem der linker til dig

Modsat hvad mange tror, kan du ikke finde ud af, hvem der linker til dig på google, men du kan se det, hvis du opretter dig hos MAJESTICSEO/majesticseo, som er et SEO-værktøj, hvor du kan se, hvem og hvilke sider der linker til dig, hvilke sider de linker til, og hvilke keywords der optræder i anchor teksten.

Tag action på baggrund af viden

Ovenstående er særdeles vigtig og værdifuld viden, som du kan handle ud fra. Det er en værdifuld viden, der gør dig i stand til at tage næste action i din backlinkstrategi. MAJESTICSEO findes i både en gratis og en betalende version. På sigt kan du ikke klare dig med den gratis version, men jeg anbefaler, du starter med den gratis version, og når du er klar til det, hopper over på den betalende version.

Hamonerer anchorlinkteksten med dine søgeord?  

En af de ting, du kan og skal bruge MAJESTICSEO til, er at se, hvilke linktekster der bliver brugt, når der bliver linket til dit søgeord. Jo tættere de er på det søgeord (keywords), du optimerer efter, des bedre er det. Og her har du rent faktisk en mulighed for at påvirke backlinks til din side. Skriver en leverandør / samarbejdspartner / officiel side fx “læs mere her” i deres anchorlink, kan du jo være proaktiv og skrive til dem med en alternativ anchorlinktekst, der er optimeret for de keywords, du vil kendes på. På samme måde kan du også sende dem en anden url, hvis de linker til en side, du ikke mener, de bør linke til. Men husk, de gør det ikke af sig selv. Det er dig, der skal være den proaktive part. Lad mig give et eksempel på, hvad jeg mener.

Leads2Sale ønsker at blive kendt for keywordet “leadgenering” på den side, hvor vi skriver om leadgenerering. Derfor er det en fordel, hvis vi selv skriver vores anchor tekst og designer det, eller de link, vi gerne vil have, at andre linker til . På den måde kan vi proaktivt arbejde med at reducere, at en hjemmeside fx linker til vores forside med et klik her” frem for vores eget “læs mere om lead generering” til den side, der handler om leadgenerering.

Det er vigtigt, at din linkprofil er naturlig

Når ovenstående er sagt, er det vigtigt, at din linkprofil er naturlig, så derfor skal du ikke blive bekymret over, hvis du får mange backlinks med teksten “klik her”. For Google og de andre søgemaskiner ved godt, at i den virkelige verden, linkes der ofte ikke med keywords, som den pågældende side gerne vil optimeres for. Faktisk vil især Google finde det mistænkeligt, hvis der kun kommer backlinks til din side med de søgeord, du er optimeret for. På samme måde vil søgemaskinerne også forvente, at du får backlinks fra såvel hjemmeside som sociale medier som Facebook, blogs etc. Du vil derved få en blanding af såvel DoFollow som NoFollow links, hvilket er meget normalt, selvom mange primært vil efterstræbe kun at få DoFollow.

Få inspiration fra konkurrentens backlinks

Du kan nok næppe få konkurrenten til at linke til dig, men det kan sagtens være, du kan få dem, der linker til konkurrenten til også at linke til dig, hvis I fx arbejder på eller befinder jer på samme marked.
Du skal “bare” finde ud af, hvad du kan tilbyde dem af værdi, som gør dig interessant for et link, men i samme åndedrag er det vigtigt, du ser på, hvilke anchortekst de har brugt til at linke til konkurrenten, samt om det overhovedet er en side, du ønsker at få links fra.

Søgemaskinerne indekserer de sider, der bliver linket til

Google, Bing og de andre søgemaskiner ser på mange ting, når de indekserer på nettet, og en meget vigtig faktor er backlinks. Derfor er det vigtigt, at du får links til så mange af din hjemmesides sider som muligt – eller i hvert fald de sider du gerne vil have, søgemaskinerne skal indeksere. For modsat hvad mange tror, er det ikke alle sider på en hjemmeside, det bliver indekseret af søgemaskinerne. Har du derfor sider, der ikke bliver linket til, og som evt. ligger længere nede i din sidestruktur, men som du egentlig mener er vigtige, gælder det om, at du får backlinks til dem, og at du skubber dem længere op i hiearkarkiet.

Konklusion: Sådan kan du selv skabe resultater

Hvis du vil have resultater, er du nødt til selv at tage ansvar, og det gør du ved følgende:

  • Sørg for, at du er helt klar på, hvilke keywords du vil søges / findes på
  • Sørg for, at keywords optræder i dit content / indhold uden at dit content af den grund bliver overfyldt med keywords
  • Sørg for, at du laver url link til den side, der skal linkes til
  • Afklar, hvilke sider der skal linkes til dig
  • Læg en strategi for, hvordan du får de sider til at linke til dig, hvis der ikke er en “naturlig” relation
  • Brug MAJESTICOSEO til løbende af monitorere og optimere

 

Linkbuiding/Backlinks er en meget vigtig faktor i dit SEO arbejde, grundet at det kan regnes som omverdenens vurdering af dit content på dit site. Har du kommentarer til blog-indlægget, gode tips der har hjulpet dig med mere, så brug gerne nedenstående kommentarfelt.

mads fischer, digital marketing konsulent

VIL DU UDFORDRES PÅ DIN MARKETING?

Ønsker du at blive klogere på dine muligheder inden for marketingverdenen?

Vil du gerne høre mere om hvor jeg ser potentiale for at optimere og udvikle jeres digitale tilstedeværelse?

Så book et GRATIS møde eller RING til mig.