close up of human hand

Byg tillid via din B2B markedsføring

Rapporten 2022 B2B Trusted Brands Report viser, at de mest betroede B2B brands og virksomheder alle er tech-baserede. Det betyder ikke, at andre virksomheder ikke kan tage notits af disse virksomheder. For uanset branche, marked og produkt er tillid afgørende for at generere vækst i B2B-markedet.

Indenfor B2B er tillid alt, og derfor spiller din B2B markedsføring en stor rolle. Uanset om vi taler om en stor international virksomhed, der forsøger at score en ny stor kontrakt, eller StartUp virksomheden der forsøger at tiltrække investorer. Så kræver det tillid, før disse B2B-transaktioner finder sted.

En del af puslespillet i at opbygge tillid, involverer B2B-markedsføringen, men det kræver også mere end at køre digitale annoncer og gøre brug af e-mail marketing.

Fordi tillid betyder så meget, har virksomhedsejere og leder brug for konkrete strategier og actions til at opbygge tillid omkring deres virksomhed, brand og produkter.

Rapporten 2022 B2B Trusted Brands Report viser, at de mest betroede B2B brands og virksomheder alle er tech-baserede. Det betyder ikke, at andre virksomheder ikke kan tage notits af disse virksomheder. For uanset branche, marked og produkt er tillid afgørende for at generere vækst i B2B-markedet.

Hvorfor er det vigtigt at bygge tillid til dit brand?

Desto mere tillid du kan opbygge hos dine kunder, desto højere sandsynlighed er der for at du kan opstarte eller fortsætte et kunde-leverandørforhold. Dette uden at du nødvendigvis er markedsledende når det kommer til faktorer som pris, lagerkapacitet, leveringshastighed.

Det at have tillid har en enestående værdi, og det kan være katastrofalt og udslagsgivende for enhver virksomhed, brand eller produkt, hvis markedet i stedet for tillid opbygger mistillid.

Tilknyt en digital marketing konsulent med erfaring med B2B markedsføring

5 måder til hvordan din B2B markedsføring skaber tillid

1. Ærlighed og transparent

Ærlighed og transparents er afgørende faktorer i arbejdet med at skabe tillid.

Sørg for at du kommunikerer klart og tydeligt til dine kunder. Såvel om kundeforhold, produkter og servicedetaljer, for at de bedre forstår din virksomheds handlinger.  Ærlig og transparents kommunikation, eksempelvis via sociale medier, blogs, pressemeddelelser eller andre formater, styrker din integritet og hjælper med at opbygge en tillid til din person og din virksomhed.

Gennemsigtighed i den daglige drift giver også medarbejdere, kunder og leverandører indsigt og forståelse i virksomhedskulturen, hvilket får dem til at føle sig mere engageret i og connected til virksomhedens produkter og tjenester, og udvikler en personlig forbindelse og opbygge tillid.

2. Skab en følelsesmæssig relation

Opfølgningen på at have en ærlig og gennemsigtig kommunikation er at skabe emotionelle relationer, der viser at du forstår hvor dit publikum kommer fra, deres udfordringer, og måske endda også deres kunders behov.

Vi lever i verden med eksponeringer, både i form af markedsføring, e-mails, telefonopkald og møder. Gennem empati og forståelse for din målgruppes problemer og udfordringer, og ved at demonstrere en tydelig interesse og hensigt i at hjælpe dem, kan du opbygge en tillidsfuld og følelsesmæssig relation.

Følelsesmæssige relationer kommer ved at du er relaterbar og kan demonstrere, hvordan dine løsninger hjælper dine kunder på et mere personligt niveau.

I en B2B-relation sætter en køber en stor del af dennes omdømme og dømmekraft på spil, og derfor er tillid altafgørende for at skabe og vedligeholde en tæt relation.

3. Uddan i stedet for at sælge

I modsætning til et salg på B2C-markedet, handler B2B-salget ofte om løsninger, frem for et specifikt produkt.

I B2B salget snakker man hyppigere om at forbedre effektivitet, produktivitet og output.  Derfor kan det være udfordrende og mindre håndgribeligt at demonstrere og sælge et afkast af en investering, som ligger måneder eller år frem i tiden, end at se et fysisk og håndgribeligt produkt foran dig.

Kendetegnet ved mange B2B-salg og salgsprocesser er, at de strækker sig over en længere periode. Dette giver dig rig mulighed for at tilbyde en værdiskabende og informativ kunderejse, der tegner et billede af dig, din virksomhed, og potentialet og mulighederne i dine produkter, uden at være påtrængende.

For selvom om B2B salget betyder, at to virksomheder handler med hinanden, så sker salget i sidste ende til mellem to personer (eller flere). Ved at uddanne dine kunder gennem værdiskabede indhold, opbygger du en tillid som er med at konvertere kundeemner til salg, og langvarige kunderelationer.

4. Præsenter og ræsonner virksomhedens værdier

Traditionelt set, har B2B-virksomheder forholdt sig neutrale på kulturelle og samfundsmæssige spørgsmål, grundet frygten for en modreaktion, shitstorm og miste den oparbejdede tillid og relation i markedet.

Stillingtagen til større samfundsmæssige forhold kan være en mulighed for at demonstrere virksomhedens værdier, holdninger og opbygge tillid. Dog er der vigtigt at man også kraftigt overvejer, hvilke emner man skal adressere, hvilke forhold der skal undgås, og ikke mindst hvordan man sikrer at man hele tiden sikrer relationen til virksomhedens værdier.

Dette kan tydeliggøres eksempelvis via virksomhedens sponsorater og relationen til FNs 17 verdensmål.  Når du tydeliggør dine værdier, kan medarbejdere, kunder og leverandører afspejle sig i disse, og du kan du adressere udvalgte problemstillinger på en positiv måde, til at uddanne branchen og dine kunder i, hvorfor din vision er gavnlig.

5. Skab originalt content

Du har nok hørt om, at Content er king. Udtalelsen er ikke længere helt ny, men den er stadig aktuel. For originalt, god, værdiskabende indhold er stadig et stort aktivt for din B2B markedsføring, i arbejdet omkring at opbygge tillid.

Brug din content til at dele indsigter og data der skaber værdi og relation til dit brand. Demonstrer over for din målgruppe, at du med originalt indhold demonstrerer din viden om deres udfordringer og problemstillinger, og ikke mindst din kompetence til at finde de bedste løsninger på dette.

Ved at have fokus på dine kunder i dit indhold, binder du et følelsesmæssigt, uddannelsesmæssigt og værdiskabende aspekt til dit brand.

Indholdet i din B2B markedsføring bør have et fokus på et touch point i kunderejsen. I modsætning til blot at annoncere for at sælge et produkt eller tjeneste. Opbygning af tillid gennem din content marketing betyder, at du tænker ny ideer og muligheder for, hvordan du kan differentiere dig i markedet, samtidig med at du dokumenterer kompetence, viden og løsninger.

Start i dag med at bygge tillid via din B2B markedsføring

Den tidligere nævnte rapport om Trusted Brands i 2002 viser, at de deltagerne i analysen i højeste grad nævner techvirksomheder som de mest betroede B2B-brands. De 5 ovenstående taktikker, kan dog anvendes af enhver virksomhed, uanset branche og industri.

Ønsker du at styrke dit arbejde med at opbygge tillid i din B2B markedsføring, kan du altid booke en gratis, og uforpligtende snak.

mads fischer, digital marketing konsulent

VIL DU UDFORDRES PÅ DIN MARKETING?

Ønsker du at blive klogere på dine muligheder inden for marketingverdenen?

Vil du gerne høre mere om hvor jeg ser potentiale for at optimere og udvikle jeres digitale tilstedeværelse?

Så book et GRATIS møde eller RING til mig.