COVID-19 var ikke årsagen til en mere digitaliseret verden, men dens hærgen – og følger – har medvirket til, at B2B-markedsføring og salg har fået et digitalt fokus i mange virksomheder.
Forskellige markedsføringstaktikker og digitale tiltag, som i første omgang bedre kunne betegnes som “krisehåndtering”, er blevet det “nye normale”.
For mange virksomheder har konsekvensen af pandemien været en nødvendig fokusering på at styrke deres digitale mindset og tilgang, både i markedsføringen og salget. Det “nye normale” er samtidig medvirkende til at gøre virksomheden mere modstandsdygtig og i stand til at tilpasse sig omverdenen, herunder:
- Bedre support af kontaktpersoner, kunder og leverandører
- Forbedret evne til at tilpasse sig nye trusler og udnytte nye muligheder.
- Styrket evne og mod til at navigere i en hurtigt skiftende verden med hensyn til købsadfærd, medier, værdier og samfundsnormer.
En undersøgelse udarbejdet af konsulentvirksomheden McKinsey & Company havde fokus på påvirkningen af COVID-19 på B2B-salg.
Herunder præsenteres de vigtigste resultater fra denne undersøgelse, som din virksomhed bør være opmærksom på, hvis du ønsker at erobre markedsandele i en tid, hvor din markedsføring og salg skal have fokus på digitalisering.
Hvorfor skal du tilknytte en digital marketingkonsulent?
Hvis du er af den overbevisning, at det er unødvendigt at tilknytte viden og erfaring til opgaver, som du selv burde kunne (lære at) udføre, kan det være dyre lærepenge.
En marketingkonsulent sparer dig tid og penge, fordi de har erfaringen og kompetencerne, der gør dem mere effektive i deres udførelse. Samtidig undgår de at lave de fejl, som du måske selv ville begå. Fejl, som kan være omkostelige at rette op på, og som kan koste dig i forhold til genererede leads, henvendelser og salg.
Jeg skal i hvert fald ikke bygge mit eget hus, selvom der findes gode gør-det-selv videoer på YouTube. Dette overlader jeg til fagfolk, og det samme kan du med fordel gøre, når det drejer sig om markedsføringen.
5 grunde til at tilknytte en marketingkonsulent
- En marketingkonsulent kan hjælpe dig med at udarbejde din markedsføringsplan i tråd med virksomhedens målsætning.
- En marketingkonsulent kan hjælpe dig med at brande og positionere dig for at øge salget og fastholde kunderne.
- En marketingkonsulent kan give dig indsigt og viden om de forskellige markedsføringskanaler, såsom Google Ads, sociale medier, marketing automation og e-mail markedsføring, hjemmesider, SEO og meget mere.
- Ved at tilknytte en marketingkonsulent sikrer din virksomhed sig, at den har kompetencerne til at opnå succes i en digital tidsalder og et meget konkurrencepræget marked.
- Giv din virksomhed den bedst mulige chance for succes – og lad en professionel og kompetent markedsføringsressource udføre det hårde arbejde for dig!
Sådan finder du din eksterne marketingkonsulent
Hvis du eller din virksomhed mangler viden, indsigt eller ressourcer inden for markedsføring, er det en god idé at overveje at tilknytte en marketingkonsulent. Det svære kan være at finde den rette, både hvad angår kemi, relation og kompetencer.
For ligesom i alle andre brancher findes der også “rådgivere” inden for marketingbranchen, som kan skade din virksomhed. Dette kan koste dig dyrt, både i form af tid, penge og effektivitet af din markedsføring. Tre vigtige elementer for at opnå succes!
Personligt er det min holdning, at mange virksomheder kan få stor glæde af en marketingkonsulent – en konsulent, der selv kan eksekvere markedsføringsaktiviteterne. Desværre findes der mange “marketingkonsulenter”, der kun udarbejder strategien, men ikke selv udfører den.
Derfor skal du sørge for at få lavet research på din marketingkonsulent. Spørg dit netværk, om de har kendskab til og relationer til en, der kan hjælpe dig. Undersøg konsulentens hjemmeside og mærk kemien ved et face-to-face møde. Spørg ind til deres input om, hvordan de vil kunne løse din udfordring, osv.
Og ja, penge betyder noget. Pas dog på med at tro, at marketingkonsulenter er ens, og at den billige timepris er lig med den samme kvalitet og kompetence som en mere erfaren og dyrere konsulent. Kvalitet koster, og du skal blot være opmærksom på dette!
Bliv fremtidssikret med en marketingkonsulent
Alle virksomheder skal være digitale i dag – uden undtagelse. Det er ikke for sent at hoppe med på vognen, og en marketingkonsulent kan sikre, at din virksomhed er klar og har en stærk digital tilstedeværelse. Dette vil gavne din virksomhed både på kort og lang sigt.
For SMV-virksomheder er det afgørende at have en effektiv marketingplan, der giver dem mulighed for at konkurrere mod potentielt større og stærkere aktører. Din marketingkonsulent skal vide, hvilke marketingkanaler og taktikker du med fordel kan benytte dig af. De kan også udfordre og udvikle din marketingstrategi for fremtiden.
Hvad laver en marketingkonsulent for dig?
En marketingkonsulent skal hjælpe dig ud fra dine behov, udfordringer og ressourcer. Vedkommende skal kunne rådgive, inspirere, udfordre og motivere dig og din markedsføring.
Den gode marketingkonsulent kan give dig værdifuld rådgivning og inspiration, som du måske ikke selv havde tænkt på, og så skal de kunne eksekvere din markedsføring eller hjælpe dig med dette. En god marketingkonsulent forbedrer dine marketingaktiviteter og kampagner, så dine kunder engagerer sig mere med dit indhold og også bliver til nye kunder og mere salg.
Få gavn og glæde af de mange fordele
Markedsføring har aldrig været vigtigere og er nøglen til succes. Når du tilknytter en marketingkonsulent til din virksomhed, har du taget det første skridt mod at blive mere succesfuld.
Som en stolt fagperson skal en marketingkonsulent hjælpe dig med at udvikle og udføre stærke markedsføringsaktiviteter, der gør flere opmærksomme på din virksomhed og tiltrækker flere interessante kundeemner.
Det kan en marketingkonsulent gøre for din virksomhed
- Stå for den praktiske eksekvering af markedsføringen på vegne af din virksomhed eller uddanne/opkvalificere dine interne ressourcer (gennem sparring, rådgivning, kompetenceforløb)
- En marketingkonsulent kan hjælpe dig med at udvikle markedsføringsaktiviteter, såvel på kontinuerligt niveau, eller til specifikke markedsføringskampagner
- Diskussion og input til justering og forbedring af markedsføringsaktiviteter og -strategier, efterhånden som disse eksekveres
- En konsulent vil kunne udføre markedsundersøgelser i forskellige størrelser og omfang. Her vil de kigge på dine konkurrenter, produkter, analysere målgruppen med mere. Dette kan spænde fra en simpel undersøgelse af konkurrenternes priser, gennem kontrol af virksomhedsprofiler online, til at udføre fuldskalaundersøgelser om forbrugernes behov og adfærd.
Konklusion: Er en marketingkonsulent noget for dig?
Ønsker du at vækste din virksomhed og/eller forberede dig til fremtiden, er det vigtigt at have de rigtige kompetencer tilknyttet. For at hjælpe dig med din markedsføring bør du investere i en dygtig digital marketingkonsulent.
På den måde tilknytter du den nødvendige viden og ekspertise til din virksomhed, som kan hjælpe dig med at nå virksomhedens mål.
Stil krav, og inden du vælger din næste samarbejdspartner, kan du stille nogle spørgsmål.
Spørg for eksempel om deres erfaringer med lignende projekter som dine, hvad er deres erfaringer, og hvilken slags resultater har de skabt for andre kunder.
En god marketingkonsulent kan ikke gøre det hele alene. Du skal derfor også selv være klar til at bidrage, det kan være i form af viden om virksomheden, markedet, produktet med mere. Ligesom du i højere grad har fingeren på pulsen om, hvad der sker, eksempelvis med gode historier til de sociale medier.
En anden god ting er at afklare samarbejdsformen. Skal din marketingkonsulent arbejde ud fra din virksomheds lokation, og hvor ofte? Eller kan arbejdet udføres fra konsulentens eget kontor?
Har du spørgsmål til, hvordan en marketingkonsulent kan hjælpe dig, så kontakt mig i dag. Så tager vi en uforpligtende snak om dine muligheder.