mads fischer marketingkonsulent markedsføringsrådgiver

De dystre sider ved, at ignorere inbound marketing

Kære marketingchef, dit mindset skal ændres nu. Din traditionelle og gammeldags tilgang til marketing, skader din virksomheds potentiale mere end den gavner.

Kære marketingchef, dit mindset skal ændres nu. Din traditionelle og gammeldags tilgang til marketing, skader din virksomheds potentiale mere end den gavner.

Marketing er marketing, men måden man gør det på vil aldrig blive, som man gjorde det for blot 10-15 år siden. Dertil har verdenen, og de digitale muligheder ændret sig for meget. Derfor kan man placere de teknikker som en traditionel outbound marketeer vil bruge, på samme hylde som den tykke hustandsomdelte telefonbog, walk-man og lave lampen.

De er simpelthen blevet forældet og ude af trend.

Derfor er det også skræmmende, at der stadig findes markedsføringsfolk som holder fast i disse ”traditionelle” markedsførings taktikker og discipliner. Måske i håbet om, at de en dag vender tilbage?!?!

Men vi snakker 2014, og snart 2015, og det er ganske enkelt på tide at slippe dette mindset. I stedet for at se på hvad der virkede for år tilbage, bør man se på hvad der er nutid og fremtid.

Din markedsføring forstyrrer mig.

Vi kender det fra os selv. Hvor ofte irriteres vi ikke over tv-reklamer, og zapper i stedet over på en anden kanal? Hvor ofte kigger vi nærmere på husstandsomdelte kampagner, som slet ikke rammer os? For slet ikke at snakke om irritationsmomentet, når en telesælger ringer for at ”give” dig en avis, en ny el-leverandør etc etc? Det er i hvert ikke mig, der betaler disse sælgeres løn.

Ovenstående er alle outbound aktiviteter, med fokus på at pitche på alle dem som ikke ”lægger røret på”, hvorimod inbound marketing fokuserer på, at tiltrække interesserede kundeemner.

Håber du kan fornemme forskellen fra, at pushe ens budskab ind i bevidstheden hos ALLE, til at vinde sig folks bevidsthed og opmærksomhed.

One size fits all content findes ikke.

Har din marketing rødder i outbound tankegangen, er der stor sandsynlighed for, at du kommunikerer på en uklar og tvetydig måde. Fordi du forsøger at ramme massen, og ikke er målrettet i din kommunikation og markedsføring til din ideelle kunde.

Inbound marketing har derimod fokus og dedikation på netop denne. I stedet for massen, fokuserer du på at skræddersy din marketing til en målgruppe der faktisk er interesseret i dine produkter. Her kommer arbejdet med dine købspersonaer ind i billedet.

Dine købspersonaer hjælper virksomheder med, at sætte ansigt på deres ideelle kunder og forstå deres præferencer for såvel hvad der angår budskab, men også hvilke medier og kanaler disse anvender. Ikke så overraskende, noget som er pinedød nødvendigt for en succesfuld markedsføringseksekvering, hvor du kommunikerer et budskab målrettet til dine kunders smertepunkter, der hvor dine kunder befinder sig.

Er din ranking høj nok, på søgemaskinerne?

Det bedste sted at gemme en død person, er på side 4 i søgemaskinerne og derefter. Hvorfor? Fordi her er der ingen der kigger. Til gengæld er der mange der ser resultaterne på side 1 på Googles søgeresultater, men for at være der, skal du gøre dig fortjent til det.

Hvis du stoler blindt på outboud markedsføringsteknikkerne, er der meget stor sandsynlighed for, at din placering er lig med Googles kirkegård. Altså på sider, hvor der er ingen der ser dig.

Tidligere kunne man nemmere opnå placeringer på de første sider, men teknikken bag søgemaskinernes indeksering i dag gør, at du bliver nød til at tilpasse dit mindset til en inbound tankegang. De sider som du finder på første sider, er content som hjælper kunderne med givtig og brugbar info. Det er de sider vi glædeligt deler på facebook og andre sociale medier, fordi de har skabt værdi for os, enten i form af et smil, træning, viden med mere.

Det er sider som forstår kunderne, deres udfordringer, og ikke mindst deres sprogbrug. Der er derfor indsigt i, hvilke ord kunden vil bruge i sin søgning, hvorfor disse nøgleord er nøje udvalgt som de ord virksomhederne vil ranke højest på. Det udarbejdede indhold er herefter skabt og/eller tilpasset til disse søgetermer.

Den mest effektive vej til at styrke dine placeringer i søgemaskinerne er derfor, at skabe indhold af høj kvalitet, målrettet dine kunders smertepunkter og indeholdende kundernes søgetermer.

Giver du konkurrenterne dine kunder?

Holder du fast i din traditionelle tilgang til markedsføring, så vil dine konkurrenter i det mindste elske dig for det. For du sender kunderne direkte deres vej.

Hubspot er altid interessant at følge, og med reference til deres 2013 State of Inbound Marketing Rapport (En US undersøgelse skal det lige siges), praktiserer 58 % af markedsføringsfolk inbound marketing, og disse rapporterer en 54 % stigning i antallet af leads genereret af inbound marketing i forhold til outbound.

Så hvis du er blandt dem der tror på, at den rigtige vej er traditionel markedsføring, så er du allerede bagud. For ikke at nævne, at inbound marketing tager lidt tid at opbygge. Så desto længere du venter med at producere målrettet indhold, desto længere falder du bagud.

Men det er måske netop det som er hæmskoen? At mange ikke tør (kan/må) give markedsføringen tid til at virke. At der er for meget fokus på short cuts og quick fixes?

Involverer du dig i dine kunder?

At have en profil på de sociale medier som Facebook, Twitter, Google+ med mere, er ikke lig med at du involverer dig i dine kunder. De sociale medier er fantastiske til, at komme i kontakt med kunderne og involvere dem i dine tanker.

Lader du spørgsmål fra kunder hænge ubesvaret hen, har du klager som du ikke har løst, engagere og involvere du dine fans eller det bare rene salgsbudskaber fra dig til dem?

Så imens du tænker, at sociale medier er en ekstra kanal, hvor du kan skubbe dine budskaber igennem, der udnytter andre virksomheder muligheden for, at lade kunderne komme tættere på.

Hvis du deltager aktivt på de sociale medier, har du muligheden for at deltage i de snakke som omhandler dine produkter, du kan nemt komme med tips og gode ideer. Og vigtigst af alt nærmest, så kan du gøre dette in real-time.

Ved du overhovedet hvad virker?

Den bedste måde til at vurdere, om du generere succes med dine marketingaktiviteter er, at opsætte mål og monitorere på dette.

Dette er en af de væsentligste årsager til, at inbound marketing bør være et must hos alle virksomheder. For hvor din outbound indsats kan tage dig her, der og alle steder, er inbound taktikker designet til nemt at kunne målt.

Så når du skal revidere hvilken content, kampagner, aktiviteter der virker, så er din indsats bundet op på indikatorer, som hurtigt kan fremhæve hvor du har dine succeser og dine fejl.

Dine beslutningsgrundlag styrkes, og du kan nemmere udvælge og anvende de kanaler, som giver din virksomhed de bedste resultater.

Alt det, som din outbound marketing ikke kan gøre for dig.

mads fischer, digital marketing konsulent

VIL DU UDFORDRES PÅ DIN MARKETING?

Ønsker du at blive klogere på dine muligheder inden for marketingverdenen?

Vil du gerne høre mere om hvor jeg ser potentiale for at optimere og udvikle jeres digitale tilstedeværelse?

Så book et GRATIS møde eller RING til mig.