Forskellen mellem B2C og B2B markedsføring skyldes ikke de forskellige marketingkanaler der anvendes, men i højere grad hvorledes man du bør benytte dem.
Udover anvendelsen og brugen af de forskellige kanaler, er der også andre karakteristika ved B2B markedsføringen man som virksomhed bør inddrage i sin vurdering og eksekvering af sin B2B markedsføring.
For det første er købsprocessen i de fleste tilfælde længere på B2B markedet, hvorfor din marketing også skal kunne strække sig over en længere periode. Den længere og mere rationelle købsproces, gør også at der ofte er et større behov for informationssøgning hos dine kundeemner, samt at købsprocessen ofte involverer flere interessenter.
Så B2B markedsføringen ‘tager ofte længere tid, og involverer flere købsinteressenter’, men gjort rigtigt så udmunder dette sig også i større salg/ordre per kunde, og tættere relationer. Til glæde og anvendelse ved yderligere salg i fremtiden.
Derfor betaler det sig, at forstå den kunderejsen for det moderne B2B kundeemne. Der findes forskellige modeller, teorier og præferencer. Det vigtige at forstå er, at et kundeemne skal bearbejdes fra et kundeemne, til et lead, for at blive til en kunde.