Markedsføringsstrategien skal have mere mave, og mindre hjerne

marketingkonsulent
I en svær, forunderlig og omskiftelig tid udfordres mange virksomhedsstrategier, fordi de er udviklet i et helikopterperspektiv, uden involvering og perspektivering af hele virksomheden. Der bliver regnet på (og drømt om) store tal, hvis altså bare virkeligheden forløber sig som man håber på den gør.

Trial, Error and Succeed!

Skal du have succes – også med din markedsføringsstrategi, er det måske lige netop nu det er tiden til at ’prøve sig lidt frem’, og gøre sig sine erfaringer ud fra de erfaringer du har høstet gennem eksekveringen af dine marketingaktiviteter.

I en svær, forunderlig og omskiftelig tid udfordres mange virksomhedsstrategier, fordi de er udviklet i et helikopterperspektiv, uden involvering og perspektivering af hele virksomheden. Der bliver regnet på (og drømt om) store tal, hvis altså bare virkeligheden forløber sig som man håber på den gør.

Spørgsmålet er så blot, hvor mange virksomheder som havde indskrevet en global pandemi i deres markedsføringsstrategi for 2020 (og sågar også for 2021).

Hvad er en god markedsføringsstrategi?

Der kan findes mange gode teorier, bøger, blogs og sikkert også podcast og videoer omkring hvad der er en god markedsføringsstrategi. For mig er det meget simpel.

En god markedsføringsstrategi kan implementeres, og har opbakning fra alle (involverede).

For en dårlig strategi kan slet ikke implementeres, ofte fordi den slet ikke ’er skrevet til din virksomhed’.

Den gode markedsføringsstrategi udvikler, styrker og er en vigtig del af din virksomhed rejse. Den gode strategi er med til at forandre, og denne kurs skal sættes af ledelsen. Det er derimod mellemlederne, afdelingslederne og den øvrige organisation, som skaber resultaterne.

For mange er strategi-begrebet et synonym med helikopterperspektiv, og nogle lederes foretrukne position er at ’være oppe i helikopteren’ og tale strategi, på trods af at svære og turbulente tider (COVID-19) med turbulens, minimal sigtbarhed, og stærk omskiftelig vind.

Mere strategi, mindre akademi

Arbejdet med en markedsføringsstrategi kan for mange ejere og ledere, opfattes som en akademisk proces. En proces som ender med et skriv på +200 sider, fyldt med tomme ord og floskler omkring:

  • En gennemsigtig og agil forretningsmodel
  • Kundernes og samarbejdspartnernes foretrukne leverandør
  • Værdiskabende markedsføring gennem hele kunderejsen

Alt sammen er meget fint, men gavner ikke virksomhedens markedsføring. For hvordan føles det i maven, at ens forretningsmodel er agil?

Du kan jo ikke ’bare’ begynde at eksportere til Kina og Indien fordi de har en høj population. Eller sælge vin til franskmændene fordi de har et stort forbrug. Hvis du ikke kan huske historien og ’konen med æggene’ så er dette et godt tidspunkt at ridse moralen op:

Konen med æggene handler om bondekonen, der er på vej til markedet, hvor hun skal sælge sine æg. Mens hun går med æggene begynder konen at drømme om alle de rigdomme hun kan få fat i når hun har solgt æggene. For æggene kan blive til høns, som kan blive til får som så igen kan blive til både gris og ko. Og sådan fortsætter konen med at gå og drømme om sin virkelig lyse fremtid som jo må ende med, at hun bliver en meget fin frue på en meget stor bondegård. Men når venlighed bliver til hovmod, ja så er det ikke sikkert at alt går efter planen.

Kilde: Bognorden.dk

Lavpraktisk tilgang funderet i markedet

Ofte er det nemmere at sige hvad der ikke skal gøres.

Tit vil en succesfuld markedsføringsstrategi fungere, med en mere lavpraktisk tilgang til strategiarbejdet, hvor man udover at kigge på den strategiske ambition – og hvor strategiarbejdet oftest ender – også besvare:

  • Hvilke kunder prioriterer vi?
  • Hvilke produkter har vores største fokus?
  • Hvilke markeder vil vi entrere/udvikle?
  • Hvilke markedsføringskanaler tror vi mest på?
    (eller ved vi giver størst afkast)
  • Hvordan adskiller vi os fra konkurrenterne+
  • Vi er verdens bedste til __________ ?
  • Hvad vil være det logiske vi….
    • kan gøre
    • bør gøre
    • bil gøre
    • må gøre

En markedsføringsstrategi skal have plads til det intuitive

Hvert år skrives der tusindvis af businessbøger (flest på engelsk), som alle ’kan hjælpe dig’, som alle har listen af 10 gode råd du (ikke) skal gøre, for at få opfyldt dine hedeste drømme. Tankerne og intentionerne er rigtig gode, men de er bare sjældent anvendelige.

Mit gode råd er at du skal droppe bøgerne, og i stedet bruge – og stole – på din sunde fornuft. Hav fokus på de ting som du kan ændre på, og gøre noget ved. Hold strategien enkel og i øjenhøjde.

Men samtidig med at du fokuserer, så skal din strategi have plads til det intuitive og spontane. Din markedsføringsstrategi skal ikke være baseret på en kalender, men på hændelser i markedet, i målgruppen, omkring produktet eller i din virksomhed.

Og så er det ellers bare om at komme i gang med dit strategiarbejde.

Hvis du har brug for hjælp til dette, så tror jeg godt du ved hvem du kan kontakte  😊

Mads Fischer_Marketing

Ring til MADS

Eller brug det næste minut på at udfylde denne kontaktformular. Så tager jeg kontakt til dig inden for de næste 24 timer.