Med marketing automation er det nemt at optimere din markedsføring gennem hele kunderejsen – med færre ressourcer. Så hvordan kan marketing automation blive en game-changer for dig?
De seneste år har marketing udviklet sig enormt, gennem udviklingen af nye teknologier og digitaliseringsbølgen. Dette har medført store ’forstyrrelser’ i den traditionelle tilgang til markedsføring, og har betydet at virksomheder har skulle tilpasse sig til, hvordan de opererer og implementerer nye salgsstrategier.
Målet med denne artikel er at give dig en forståelse af marketing automation, og hvordan du kan bruge det til at strømline og optimere dine marketingindsatser.
Hvad er marketing automation?
Marketing automation er en teknologi, der automatisk kan udføre (mange af) dine marketingaktiviteter og eksekvere kampagner på tværs af forskellige marketingkanaler. Virksomhedens marketing automation platform kan overtage dele af kundekommunikationen, forretningsprocesser samt håndteringen af opgaver som kan blive overset i en hektisk hverdag, og som ville blive håndteret manuelt og i et langsommere tempo, hvis de skulle være håndteret af en fysisk medarbejder.
Ligeledes kan teknologien bidrage til arbejdet med at generere flere leads og kundeemner. Via marketing automation kan du nemt bearbejde dine kundeemner med værdifuldt indhold i kunderejsen, og opbygge relationen og tilliden til din virksomhed. Dette sker i form af opsatte kommunikationsflow og regler, målrettet til dine leads alt efter deres engagement og adfærd.
“Marketing Automation kan styrke din leadgenerering,
lead nurturing og lead scoring, samt gør det lettere at måle ROI”
5 måder til hvordan du kan drage fordel af marketing automation
Leadgenerering, og arbejdet med at engagere dem gennem hele kunderejsen, er en stor udfordring for mange virksomheder. Dette kombineret med at virksomheder skal håndtere store mængder af data, og ikke mindst anvende denne data til optimering af processer.
Teknologien hjælper ingen ting, for succesfuld marketing automation kræver både omtanke og forberedelse. De virksomheder som implementerer en intelligent og gennemtænkt salgsproces, forankret i marketing automation, vil kunne opleve hvordan det bidrager positivt til virksomheden, i forhold til leads og varme kundeemner.
Lead nurturing
Lead nurturing refererer til hvordan du bearbejder dit lead igennem kunderejsen gennem anvendelse af automatiserede e-mail flow. Dette er den mest almindelige anvendelse af marketing automation. Specielt for B2B virksomheder er denne taktik interessant, i og med at den oftere længere salgsproces, informationsindsamling samt opbygning af tillid og relation til et lead.
Du skal starte din bearbejdning af lead’et så tidligt som muligt i salgsprocessen. Det kan eksempelvis være i forbindelse med en tilmelding til virksomhedens nyhedsbrev, eller ved ønsket om en produktdemo.
Herfra skal du skræddersy kommunikationen til dit lead, og kontinuerligt skabe værdi gennem kunderejsen, så du positionerer og brander virksomheden (eller produktet) i deres bevidsthed.
Lead Scoring
Med lead scoring tildeler du ’point’ til dine leads, ud fra angivne faktorer som indikerer ’hvor vigtigt’ og/eller ’hvor varmt’ et lead er, baseret på deres engagementsniveau.
Det kan være deres interaktioner med virksomheden, i form af besøg på produktsider på dit website, åbning af e-mails, eller klik på links i disse. Alt sammen noget der giver en indikation på en voksende interesse for virksomheden.
Leadscoren kan samtidig være en attribut, som aktiverer og udløser forskellige (nye) automatiseringsregler. Det kan både være i form af interne notifikationer til en sælger, omkring at et lead måske vurderes som salgsklart. Samt naturligvis i form af at en defineret leadscore, kan aktivere nye sæt at automations og kommunikationsflow.
Det lyder måske kompliceret, men det behøver det ikke at være.
Segmenter dine leads
Ingen er ens, heller ikke leads, og med marketing automation software kan du let holde styr på dine kundeemner. Eksempelvis vis gennem kundelister, eller hvis dit software har en CRM funktion.
Du kan segmentere dine leads efter deres engagement og adfærd med dit brand, og/eller baseret på et leads karakteristika. En let måde at segmentere sine leads på er ved, at oprette automatiserede workflows som ’flytter dine leads’ til deres rette segment-profil. Dette kan ske på baggrund af hvilke sider de besøger på hjemmesiden, engagement med nyhedsbreve, formularer m.m. Eller det kan være på baggrund af deres stillingsbeskrivelse, geografiske placering, branche mm.
Ved at segmentere dine leads kan du i højere grad gøre din kommunikation relevant. De automatiserede processer vil samtidig være en stor time-saver, som i stedet kan bruges på andre vigtige opgaver.
Track dine leads webadfærd
Med ’webadærd’ menes der hvilke sider på din hjemmeside, eller klik på link du kan tracke i forhold til dine leads! Altså kan du se om de kigger primært på Produkt A, mere end de kigger på Produkt B. Med viden om et leads adfærd, kan du lettere følge op med relevant information i deres købsproces, og dermed skabe værdi.
Alt det kræver er at du installerer en tracking kode på dit websted (via dit marketing automation software), som kan identificere hvornår dit lead engagerer sig med dit website. Vær opmærksom på at denne funktion kun virker over for allerede ’identificerede’ besøgende…
Multi Channel Automation
Markedsføring i dag kræver mere end én kanal. Når du har fået styr på dit marketing automation setup, kan du med fordel maksimere rækkevidden og genkendeligheden af din indsats, gennem automatiseret kommunikation på flere forskellige kanaler.
Som navnet antyder, målretter Multi Channel Automation kommunikationen til dine leads gennem flere kontaktpunkter, langs kunderejsen, på flere kanaler.
Dette kan eksempelvis være en kombination af e-mail, SMS, retargeting-annoncer på sociale medier som LinkedIn og Facebook, eller endda gennem udsendelse af Direct mail. Her må du eksperimentere for at finde ud af, hvilke marketingkanaler der fungerer bedst for dig.