Marketing Automation – forstå the basic om det alle snakker om i 2021

computer-writing-work-screen-apple-keyboard-1223786-pxhere.com (1)
Vil du opnå det fulde potentiale med marketing automation, skal du prioritere tid og fokus. Med et implementeret system, får du adgang til værdifuld viden og data på dine kundeemner, Og du bliver i stand til at erhverve nye kunder hurtigere og mere gnidningsfrit.

The Basic i Marketing Automation

Forstå the basics om det, som alle snakker om i 2021

Vil du opnå det fulde potentiale med marketing automation, skal du prioritere tid og fokus. Med et implementeret system, får du adgang til værdifuld viden og data på dine kundeemner, Og du bliver i stand til at erhverve nye kunder hurtigere og mere gnidningsfrit.

Du vil opleve hvordan din marketing og salgsindsats i højere grad arbejder i samme retning, og efter de samme mål. Tidligere opnåede du måske stor succes ved at have en stor og aggressiv salgsstyrke, som jagtede kunderne. En tid som er passé, og som ikke er tidssvarende til den tid vi lever i, eller hvad dine kunder forventer.

Succesfulde virksomheder arbejder klogere og smartere, de anvender de digitale muligheder, og de forstår og anerkender deres kundeemners interesse og adfærd. Således kan de prioritere deres indsats på de varmeste leads.

#1: Leads & Kontakter

Hvordan holder du styr på alle dine leads og kontakter, så du kan fokusere på at gøre din salgscyklus mere effektiv? Uanset hvilken marketing automation platform du anvender, bør det kunne håndtere de mest grundlæggende datakrav for din leads. Det være sig navn, e mail, firmanavn, adresse, telefonnummer osv.

Med marketing automation udvider du blot din viden om dine leads, fordi du kan identificere deres digitale footprint og adfærd. Du får altså et langt bedre billede af deres gøren og færden omkring dine produkter og services, så du kan agere og målrette din indsats mod dine kundeemner. Alt sammen på et langt mere personligt niveau.

Det kan være sig viden om hvilket content der genererer dine leads, hvilke sider på de har besøgt, og deres engagement med din kommunikation og dit brand. Viden og indsigt som gør dig i stand til at handle hurtigt og målrettet, fordi du har har en viden og indsigt i deres interesser, præferencer, engagement og adfærd.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column][vc_row_inner css=”.vc_custom_1614246446474{background-color: #ddab5f !important;}”][vc_column_inner][ultimate_heading main_heading=”DOWNLOAD MARKETING AUTOMATION GUIDE” main_heading_font_size=”desktop:30px;” sub_heading_font_size=”desktop:18px;”]Klik her – eller på billedet[/ultimate_heading][vc_single_image image=”9814″ img_size=”large” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://leads2sale.dk/marketing-automation-guide/”]

#2: Lister & Segmentering

En liste er lig med et sæt af kundeemner (eller kunder), som du grupperer baseret på fælles interesser, adfærd, demografi eller lignende. Efterhånden som dine leads interagerer med dit indhold, kan du ud fra adfærd tilknytte eller fjerne dem fra dine lister. Nogle foretrækker at arbejde med mange lister i forhold til deres segmentering, mens andre har færre lister hvor segmenteringen sker ud fra en ‘master list’. Det du skal notere dig er, at desto mere specifikke dine lister og segmenter er, jo mere personlig og målrettet kan du gøre din kommunikation.

Marketing automation giver dig muligheden for, at forbinde din indsamlede data fra engagementet med dine email, adfærden på hjemmeside og udfyldte formularer, og deraf have dynamiske lister , som hele tiden er opdaterer i forhold til dine leads ageren. Når et lead udfører en specifik handling, eksempelvis klikker på et link i dine e mails, eller besøger din kontaktside, kan din platform automatisk tilføje dit lead til en liste med kundeemner med lignende interesser.

Naturligvis baseret på baggrund af dine opsatte regler og automatiseringer.

#3: Dynamiske segmenter baseret på Data-input

En nem metoder at segmentere dine kundeemner på, er via deres kontaktoplysninger, eller generisk data input. Du kan let oprette forskellige lister baseret på nogle regler (eller triggers) der automatisk opdateres, hvis dine leads opfylder de
opstillede kriterier.

Din hjemmesides formularer er en effektiv måde at erhverve sig disse data input. En udfyldt formular, fra et kundeemne, vil hurtigt fortælle dig noget om et leads udfordringer, interesse i et produkt/service, deres geografiske placering, hvilken virksomhed de arbejder for, hvordan de har hørt om dig, eller andre oplysninger som du finder relevant at spørge efter*.

Desto mere viden du har om dine kontakter, desto mere præcist kan du segmentere din kontaktdatabase i målrettede lister/segmenter, for at gøre din kommunikation mere personaliseret og målrettet.

*Husk at være kritisk når du arbejder med formularer, i forhold til hvor megen data du vil og kan indsamle. Undgå formularer med alt for mange felter, da dette reducerer antal af konverterede.

#4: Dynamiske segmenter baseret på adfærd

Mens de førnævnte lister genereres på baggrund af data input (felter som udfyldes), så fokuserer adfærdsbaserede lister og segmenter på dine leads specifikke interaktioner med dit indhold.
Det kan være interaktioner som:

  • Klikket på et link i en e mail
  • Besøger XYZ webside
  • Har besøgt XYZ siden, men ikke ABC siden

En af de helt store fordele ved adfærdsbaserede lister er, at du kan tage en eksisterende liste af kontakter, og gøre den meg et mere målrettet og personlig, baseret på kontakternes adfærd. Forestil dig værdien i at gøre din markedsføring, endnu mere personlig og relevant, i forhold til et leads konkrete adfærd. Tror du dette vil øge chancerne for at dit lead vil engagere sig yderlig ere i dit indhold, knytte sig tættere til din virksomhed? Samt at dette vil øge sandsynligheden for, at konvertere et lead til kunde?

#5: Triggers & Filtre

Du er lige blevet præsenteret for, hvorledes dine lister kan segmenteres ved hjælp af data input og/eller dine kundeemners adfærd.

Det næste du skal kende til er, hvorledes triggers og filtre kan forbedre dine segmenter yderligere. En trigger er det som start er en automatisering, og som kan filtrere leads i yderligere segmenter. Baseret på specifikke adfærd, handlinger og interesser.

Lad os forestille os, at du vil følge op på de kundeemner, som:

  • har åbnet en e mail med et link til dit websted
  • men ikke har klikket på linket

Du kan så oprette en liste/et segment, som vi kan kalde for: “åbnet | ikke klikket” og have en trigger der sender en reminder til disse kontakter om 2 dage. Har modtagerne derimod klikket på linket via din e mail, tilføjer vi dem automatisk til en anden liste/segment som vi kalder: “besøg fra e mail”. Dette vil/kan trigge andre automatiserede handlinger.

#6: Automatiske flows

Et lead er ikke altid det samme som en potentiel og salgsklart kundeemne. Derfor vil der ofte være behov for, at du har en plan for, hvorledes dine leads hele tiden bearbejdes og plejes gennem salgsprocessen. Som tidligere beskrevet, skal du ikke kun fokusere din indsats når de er tæt på at blive kunder, men også tidligere i kundens rejse skal du have en plan for hvorledes du ’tager kunden til det næste niveau.
Altså optimere på konverteringsgraden fra:

  • besøgende på hjemmesiden  —> der bliver til leads —> senere til salgsmodne kundeemner —> og til sidst kunder.

Dette gør du gennem automatiske flows.

Et flow kendetegnes ved at en række automatiserede handlinger aktiveres, baseret på et leads adfærd.

Forestil dig at du sælger kopimaskiner, og at du via datainput og viden om et leads adfærd, har identificeret deres behov er en kopimaskine til et mindre kontor. Dette bør aktivere et flow, der sikrer kundeemnet modtager relevant kommunikation om kopimaskiner til netop dette formål.

Kigger vi på den sidste del af kunderejsen, og antager at kundeemnet købte en kopimaskine, trigger (aktiverer) dette et nyt flow. Nu begynder vi at sende målrettede e mails, der fokuserer på at kunden forstår og udnytter den nye maskines funktioner altså en form for træning. Det kunne også være e mails der fortæller om forskelligt tilbehør, som passer til den netop erhvervede kopimaskine, eller hvordan man bedst muligt passer på sin nye maskine.

Gennemtænkte flows er kernen i marketing automation. Det er disse som sikrer dig, at du hele tiden understøtter med målrettet indhold, uanset hvor dit kundeemne befinder sig i kunderejsen. Uanset om der er tale om det første indledende besøg og research på din hjemmeside, til konvertering fra et lead til et varmt kundeemne.

Som tidligere nævnt har Leads2Sale en forkærlighed for ActiveCampaign. En platform som har en Visual Workflow Builder, hvilket gør det meget let og enkelt at visualisere kunderejsen, samt opsætte udvide sine flows

Marketing Automation – illustreret

Så hvordan kan et simpelt marketing automation flow illustreres, for en registrering af et lead fra en udfyldt formular på hjemmesiden?

Så snart formularen er udfyldt og ’sendt’ i dette tilfælde tilmelding til et nyhedsbrev vil marketing automation platformen tilføje de indtastede data til din liste for nyhedsbrevmodtagere.

Dit lead sendes automatisk, efter at have udfyldt formularen, til en “takke”side og flowet afsluttes med, at der sendes en generisk velkomstmail til den nye modtager af nyhedsbrevet. Dette sker helt automatisk på baggrund af det opsatte flow, og den trigger som aktiverer dette. I dette tilfælde er triggeren, at din formular bliver udfyldt.

Simpelt, enkelt og helt automatisk <3

Hvad skal der ske, når dit lead modtager sin velkomstmail?

Lad os holde fast i ovenstående eksempel, og at velkomstmailen giver mulighed for at klikke på tre links. Disse linker til forskelligt indhold på din hjemmeside, eksempelvis forskellige produktkategorier. Forestil dig at du driver et hotel, så kunne det
være link til:
A) Har du brug for en overnatning?

B) Skal dit firma afholde et event/konference?

C) Er du på udkig efter et sted til årets firmafest/julefrokost?

Alt efter hvilket link nyhedsbrevmodtageren klikker på, tilføjes vedkommende til den målrettede liste segment med lignende præferencer.

Når et lead tilknyttes et nyt segment, kan dette være triggeren som aktiverer det næste flow. Det kan være en kampagne der kun har fokus på de specifikke interesser og præferencer hos modtageren. Med dine opsatte triggers, baseret på hvorledes dine kundeemner interagerer med dine emails og din hjemmeside, kan du nemt fortsætte din segmenteringsproces.

Husk at jo mere specifikke dine lister og segmenter er, desto mere personlig, målrettet og effektiv kan din kommunikation blive.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9827″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1614245818111{margin-bottom: -90px !important;}”][vc_single_image image=”9828″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]

Mads Fischer_Marketing

STYRK DIN MARKEDSFØRING

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig for en snak om optimering af din markedsføring.