En guide til at få marketing hjælp ved at outsource din marketing
Mange virksomheder har oplevet en ny og anderledes verden på grund af først COVID-19 situationen, og efterfølgende resignation, krise og afmatning. Samtidig oplever disse virksomheder behovet for – og vigtigheden af – markedsføring, hvorfor flere virksomheder overvejer at få marketing hjælp ved, at tilknytte en digital marketingkonsulent.
I dette indlæg vil jeg forklare fordelene ved at få marketing hjælp via outsourcing, og hvordan du opnår de bedste resultater for din virksomhed.
Fordele og ulemper ved outsourcing af marketing
Om du får hjælp til din markedsføring eller ej, vil der altid være fordele og ulemper. Ved at holde din markedsføring internt, har det indvirkning på specielt det ledelses- og organisationsmæssige. I mange tilfælde er der dog mange flere fordele ved at outsource sin markedsføring til en marketingkonsulent, og den vej få hjælp til virksomhedens markedsføring.
Du kan outsource hele din markedsføring, eller noget af dette. Behovet for dette vil være meget individuelt fra virksomhed til virksomhed. Oftest vil et marketingbureau kunne tilbyde en bred vifte af marketingkompetencer, eller sammensætte et helt team af specialister og marketingkonsulenter.
Hvornår skal du få hjælp til din markedsføring?
Det kan være svært at definere lige præcis hvornår du skal søge marketing hjælp, men herunder vil jeg opliste nogle forskellige scenarier, hvor din virksomhed vil få udbytte af en ekstern marketingkonsulent:
- Din virksomhed ekspanderer, og du ønsker at fastholde momentum gennem din online markedsføring.
- Du har ambitionerer om vækst, ønsker at accelererer dette via markedsføring.
- Du og dine medarbejdere er presset på tid og har ikke tid (eller kompetencer) til at eksekvere din markedsføring.
- Du ønsker at fokusere din tid på ledelse og retning i stedet for at drifte.
- Du ønsker at din markedsføring skal varetages af eksperter med mange års erfaring.
- Du ønsker at arbejde ud fra en marketingstrategi.
- Du ønsker at komme foran dine konkurrenter i opmærksomheden fra dine kunder.
Hvad kan du få hjælp til?
Det er ikke nødvendigt eller afgørende at du får hjælp til ALT. Du kan outsource dele af din markedsføring, alt efter behov, udfordringer og interne kompetence og ressourcer.
Du kan få hjælp til eksempelvis:
- Content marketing
- E-mail markedsføring (& marketing automation)
- Sociale Medier
- Markedsføringsstrategi
- Digital annoncering
- SEO
- Og meget mere
Det vigtige er at du overvejer din interne arbejdsbyrde, dine interne kompetencer og ressourcer, deadlines og milepæle når du overvejer at få ekstern hjælp til din markedsføring. Ikke mindst hvilke dele du kan og skal outsource.
6-trin guide til at få marketing hjælp
1) Er du mest til et marketingbureau eller en ekstern ressource/freelance?
Hvordan ved hvad der er bedst for dig og din virksomhed
Lad os prøve at sammenligne dem:
Freelance/Ekstern ressource
- Mere fleksible afregningsformer. Både i form af timepris, projektbetaling eller fast månedlig afregning
- Oftest mere fleksible tilgængelighed, både hvad angår tid på dagen og medie (email, telefon, face-to-face)
- Vil oftest have færre kunder, hvorfor din virksomhed kan blive opprioriteret
- En tilknyttet ressource til din virksomhed
- Stort netværk vedkommende trækker på, hvis brug for specialkompetence
Bureau
- Afregner ofte månedligt i henhold til indgået aftale
- Mindre fleksibilitet og tilgængelighed i normale ’kontortider’
- Du får oftest tilknyttet en projektleder som kontaktperson
- Mange kunder
- Tilbyder bredde og dybde hvad angår kompetencer
- Højere timepris
2) Definer og afsæt et marketingbudget
Hvis du kender dit marketingbudget, kan du hurtigt få afklaret om din virksomhed skal gøre brug af en freelance eller et marketingbureau.
Er dit budget for lille, vil det oftest være meget svært at tilknytte et marketingbureau, da det vil koste for mange ressource at starte deres ’maskineri’.
Når du definerer dit marketingbudget, skal du tænke på:
- Hvad vil omkostningen være ved at afholde dine marketingaktiviteter internt. Både i form af tid og penge. Det er svært at sætte et præcist beløb på dette, men du kan lave en udregning baseret på lønomkostninger, og den forventede tid den interne ressource skal benytte på marketingaktiviteter du vil outsource. Måske er der ligeledes brug for løft af kompetencer via kursus, ligesom du skal huske at medarbejderen muligvis vil bruge mere tid per opgave end en marketingkonsulent. Således kan du få en generel idé om de ressourcer, du (teoretisk) skal frigøre.
- Hvor længe har du brug for at have en freelanceren eller bureau tilknyttet. Outsourcer du en enkelt kampagne, der skal eksekveres inden for en måned? Eller leder du efter et mere langsigtet partnerskab?
- Vil du have mulige besparelser fra digitale værktøjer, leverandører eller andre tjenester/services som du ikke længere har brug for, når du starter et samarbejde med freelanceren/bureauet.
3) Definer dine marketingkrav
Inden du begynder at lede efter hjælp til din markedsføring, bør du gøre det klart hvilke krav, målsætninger og prioriteter du stiller.
Hvilke tiltag er vigtigst for din markedsføring på nuværende tidspunkt. Er det re-design af hjemmesiden, SEO, mere organisk tilstedeværelse på Sociale Medier eller implementering af marketing automation. Er du usikker på hvor din indsats skal prioriteres, kan du med fordel overveje først at arbejde med at få udarbejdet en markedsføringsstrategi.
Kig også på dine interne medarbejdere. Måske du har medarbejdere, hvis styrker kan komme i spil ift markedsføringen. Og i så fald hvordan kan det hjælpe virksomheden at tilknytte ekstern viden og kompetencer.
4) Find din kommende samarbejdspartner
Du skal altid undersøge – eller researche – på dine samarbejdspartnere. Også når det kommer til dem som skal hjælpe dig med din markedsføring. Det er ikke anderledes end når du undersøger hvilken håndværker du lukker ind i dit hus.
LinkedIn er et fantastisk sted til at finde potentielle samarbejdspartnere. Enten kan du søge direkte efter marketingbureauer, eller freelancer. Ligesom du kan spørge dit netværk om anbefalinger eller input.
Ligeledes skal, og bør, du naturligvis besøge potentielle samarbejdspartneres hjemmeside.
Hvad skal du kigge efter når du researcher et marketingbureau?
Herunder får du nogle input til, hvordan du kan researche på et marketingbureau og vurderer om de passer til dig:
- Hvordan kender du bureauet? Er du blevet anbefalet dem, kender du tidligere opgaver de har udført, følger du dem på sociale medier eller via deres nyhedsbrev?
- Hvor ’varieret’ arbejder de i forhold til kundetyper og brancher. Vil de kunne forstå din virksomhed, og dit marked?
- Kan du finde noget om bureauets omdømme? Hvad siger andre om dem?
- Har du taget kontakt til bureauet, hvor lang tid tog det for dette bureau at vende tilbage til dig? Var de hurtige til at reagere eller langsomme?
og
- ikke mindst hvordan ser du bureauet som egnet til at varetage dine udfordringer og behov for hjælp til markedsføring? Kan du forestille dig et nemt og smidigt samarbejde og en effektiv kommunikation? Virker bureauet tilgængeligt, kompetente, nysgerrige og i det hele taget interesseret i at ’du skal blive deres kunde’? Eller vil de bare gerne tjene penge på dig?
Hvad skal du se efter hos en Freelance/Ekstern ressource?
Hvad skal du overveje, når du vurderer en freelancer:
- Hvor megen erfaring har de? En freelancer kan have såvel 1 som 20 års erfaring
- Har de færdighederne du efterspørger. Søger du en decideret specialist inden for en specifik markedsføringskanal, eller søger du marketing-specialist som kan operere mere bredt?
- Hvor pålidelig og seriøs virker freelanceren? Har de nogen anmeldelser eller cases, og er de villige til at dele referencer?
- Hvordan er deres aftaler og betalingsbetingelser? Hvordan ser de samarbejdet forløbe, både i forhold til udførelsen af markedsføring, men også i forhold til betaling, betalingsfrister og ophør af samarbejde (gælder også vi bureau).
I sidste ende skal det føles trygt og sikkert, uanset om du vælger et bureau eller en marketingkonsulent. Du skal være tryg ved dit valg. Pas på med ikke at blive blændet af såvel store referencevirksomheder, eller en billig timepris. Vurder om samarbejdets form passer til dig, og om du tror på at din samarbejdspartner kan løse din opgave, effektivt.
5) Du kan ikke bare overlade din markedsføring
Måske du tilknytter ekstern hjælp til din markedsføring, men dermed kan du ikke bare overlade alt til din samarbejdspartner.
Du skal sørge for at klæde din samarbejdspartner på med info om markedet, produktet og kunderne. Giv så mange oplysninger som muligt, som du ville gøre ved en ny medarbejder. Forklar og specificer også forventninger og målsætninger.
Du skal dog også være åben for input og rådgivning. Tag snakken og diskussionen med din samarbejdspartner, hvis de udfordrer dine holdninger. I skal sammen finde den rette vej og det rette spor, og sørge for at tid og energi fokuseres på at tage din virksomhed i den rette retning.
En god start er altid vigtig for et godt samarbejde, og ved at få vendt ideer, tiltag, input kan virksomheden holde kursen med jeres markedsføring i stedet for at ende i blindgyder og misforståelser. Det kan være svært at komme tilbage på det rette spor, hvis samarbejdet allerede fra starten kører i forskellige retninger og hvor der er en større uenighed.
6) Deltag i udviklingen, men lad være med at overvåge din samarbejdspartner
Du har tilknyttet en ekstern samarbejdspartner, fordi de skal hjælpe dig med at udvikle din markedsføring. Naturligvis er du nysgerrig efter se denne udvikling, og holder øje med de leverancer der kommer fra din tilknyttede konsulent. Sørg for at undgå micro management.
Den åbne kommunikation er nøglen, men du skal give din marketingkonsulent eller freelancer rum til også udfolde deres kreative evner og strategiske kompetencer. Trods alt derfor du hyrede dem til at hjælpe dig med din markedsføring. Lad dem udføre deres arbejde, spørg nysgerrigt og interessant omkring processen, men uden at de føler det som en overvågning af deres indsats.
Er du usikker på om du skal få marketing hjælp ved at tilknytte eksterne kompetencer? Kontakt mig i dag, så tager jeg gerne en uforpligtende snak med dig. Jeg glæder mig til at høre fra dig.