Overvejer du en fleksible løsning til at påtage sig ansvaret for din virksomheds markedsføring, er der 6 ting du skal vide inden din markedsføring outsource til en marketingkonsulent (ekstern markedsføringsressource)
Mere manpower er for de fleste virksomheder en stor investering, uanset om der er tale om en fastansættelse eller tilknytning af ekstern viden og ressource. Som regel ligger der nogle store overvejelser bag:
- Hvordan ved du, om din virksomhed har brug for en ekstern markedsføringsressource?
- Hvordan skal du forberede dig?
- Hvordan kan du opnå buy-in fra ledelse og medarbejdere?
- Hvad vil tidslinjen være for at se resultater?
Disse overvejelser vil blive besvaret i dette blogindlæg. Når du er færdig med at læse indlægget, ved du hvordan en marketingkonsulent arbejder og hvorfor flere og flere virksomheder tilknytter en ekstern markedsføringsressource til at tage sig af deres markedsføring.
Hvad er en marketingkonsulent (ekstern markedsføringsressource)?
En ekstern markedsføringsressource hjælper virksomheder med at udvikle og implementere de rigtige marketingstrategier for at hjælpe virksomheden med at optimere og udvikle til at styrke deres position og nå deres mål.
Dette ved eksempelvis at udfærdige en markedsføringsstrategi for virksomheden, som indeholder:
- Afdækning og identifikation muligheder (på kort og langt sigt)
- Målgruppevalg
- Identificering og prioritering af taktik og initiativer
- Opsætning af KPI’er
- Årshjul og planlægning
En ekstern markedsføringsressource er ofte en marketingkonsulent med stor erfaring inden for marketingverdenen. Nogle vil have specialiseret i en eller to discipliner, mens andre fokuserer på markedsføring i sin helhed, og med et holistisk marketingbillede for øje.
Oftest vil det være kompetencer inden for:
Kilde: https://themarketinguni.com/5-digital-marketing-skills-you-need/
Når du vil tilknytte en ekstern ressource, skal du være klar over om du skal vælge en meget specialiseret markedsføringskonsulent, eller om behovet er mere generaliseret og der derfor måske er behov mere en mere 360 graders fokuseret ekstern markedsføringsressource
Hvorfor har en virksomhed brug for en ekstern marketing ressource?
Lad os slå fast, at virksomheder som tilknytter en ekstern ressource ikke altid behøves være virksomheder som har store udfordringer. Det er nemlig langt fra altid tilfældet.
Selvfølgelig er der nogle virksomheder som tilknytter en marketingkonsulent, når deres markedsføring ikke performer! Men det er langt fra den eneste grund til, at virksomheder ønsker at tilknytte en kompetent ekstern ressource.
I mange tilfælde skyldes den en proaktiv tilgang, hvor virksomheden er bevidst om deres ønske for at udvikle og forbedre deres digitale tilstedeværelse, og generere flere leads og kunder. Måske har man tidligere skudt med spredehagl uden succes, måske fordi man ikke havde de interne kompetencer, og deraf ønsker en mere forankret markedsføringsstrategi. Derfor tilknyttes en marketingkonsulent til at udvikle og drive dette
Andre virksomheder har måske en markedsføring som performer OK, men ønsker et endnu bedre afkast af deres markedsføringsinvestering. Nystartede virksomheder ønsker måske at tilknytte en ekspert til at hjælpe med at lancere deres indledende markedsføringsstrategi, uden at være bundet af mange dyre faste omkostninger til en medarbejder.
6 ting du skal være klar over inden du outsourcer din markedsføring
1) Der er ingen magiske løsninger
Uanset hvor god din marketingstrategi er, så skal du have et godt produkt og kunne tilføre værdi til kunden. Har du et produkt som ingen efterspørger eller har brug for, vil en ekstern markedsføringsressource ikke kunne ændre på.
I så fald kan det være nødvendigt at identificere om, og hvordan, dine løsninger har resonans hos din målgruppe, og afklare disse og forbedre dit produkt i forhold målgruppens ønsker og behov.
2) Det tager tid at opnå resultater
Det tager tid for nye marketingstrategier at vise resultater, uanset hvilke taktikker og initiativer du bruger. Generelt snakker man om at genereringen af et nyt kundeemne tager 8 touch points det ny kundeemne. Du kan derfor ikke forvente at se vilde resultater fordi du ’endelig’ får sendt et nyhedsbrev, eller opstartet en Google Ads kampagne.
Content marketing er for tiden meget hypet, og data viser at content marketing giver et højere ROI end nogen anden digital marketingmetode. Udfordringen ved denne marketingdisciplin er at den tager meget at udvikle (og fastholde momentum) sammenlignet med traditionelle marketingmetoder. Det kan tage op til 6-9 måneder før din indsats begynder at vise de første resultater.
Det jeg mener er:
Kilde: https://neilpatel.com/
Uanset hvilken strategi og taktik vil det tage tid at eksekvere og opnå resultater.
Med andre ord: En ekstern markedsføringsressource vil generere ROI af sin markedsføringsindsats, men markedsføring løser ikke alt fra den ene dag til den anden.
3) En ekstern ressource er ikke en intern medarbejder
En ekstern ressource er netop det: ekstern. De er der for at hjælpe dig med at få succes med din markedsføring, men de er jo ikke et internt medlem af dit team. Selv går jeg meget op i at være så tæt tilknyttet som muligt til mine kunder, men er ikke en fast del af medarbejderstaben. En ekstern ressource vil derfor ikke have samme førstehåndsviden, som du har om din virksomhed.
Det anbefales at der er en intern ressource (eller flere), som samarbejder tæt med din ekstern tilknyttede ressource, for at få mest muligt ud af samarbejdet. Det kan være til at udføre eller undersøge på opgaver for konsulenten. Sørg derfor at have en intern ressource på plads i projektet, for at få mest succes med en ekstern markedsføringsressource
4) Du skal kunne modtage konstruktiv feedback
Hvis du tilknytter en marketingkonsulent, skal du være forberedt på at få dennes ægte og ærlige feedback på din aktuelle markedsføringstiltag. Hvis du ikke er klar på denne konstruktive feedback, skal du ikke tilknytter en ekstern ressource.
En marketingkonsulent er din samarbejdspartner, som skal hjælpe dig med at forbedre og optimere din markedsføring, og derfor vil denne også pege på der hvor tingene ikke er optimale – eller slet ikke fungerer. I den konstruktive feedback bør du dog også samtidig kunne forvente foreslåede løsningsmodeller.
Det er aldrig nemt at få negativ feedback på noget man har brugt tid og energi på. For at forbedre din markedsføring skal du vide hvor ’dit skib lækker’, og erkende aktuelle udfordringer. Tag imod feedbacken med oprejst pande, og som en mulighed for at forbedre din fremadrettede markedsføringsindsats.%)
5) Markedsføring er ikke gratis og skal have strategisk support fra ledelsen
Det at tilknytte en ekstern markedsføringsressource er i sig selv en stor investering. I forlængelsen af dette vil der ligeledes komme flere investeringer i din markedsføring alt efter taktikker, kampagner, værktøjer.
For at få succes med din markedsføring skal der være buy-in fra virksomhedens ledelse, i forhold til også at ville gøre noget ved markedsføringsindsatsen. At tilknytte en marketingkonsulent eller udvikle en markedsføringsstrategi hjælper ikke meget, uden der også er afsat ressourcer til at eksekvere på markedsføringen.
Vær klar over – eller definer sammen med din marketingkonsulent – hvilke resultater der skal fokuseres på, og hvordan denne investering vil påvirke virksomheden på en positiv måde.
Håndgribelige information og resultater vil højst sandsynligt have større sandsynlighed for opbakningen fra ledelsen.
6) Du får ikke succes med din markedsføring uden eksekvering
Der findes mange – og mange dygtige – marketingkonsulenter som kan og vil hjælpe dig med at udarbejde en markedsføringsstrategi. Udfordringen ved mange af disse er, at de enten ikke ønsker eller kan eksekvere på den udarbejde markedsføringsstrategi. Derfra er dit ansvar at få eksekveret din markedsføring!
Du står derfor med en ny strategi, men mangler måske både ressourcen og kompetencerne til at eksekvere virksomhedens markedsføring.
Derfor skal du tilknytte en ekstern markedsføringsressource som kan styre og eksekvere din markedsføring. En konsulent som formår og forstår at balancere mellem store visionære drømme og strategiske tiltag, og hvad der er muligt og eksekverbart i din virksomhed.
En markedsføringsstrategi der ikke kan eksekveres, er ikke meget værd!
Du har naturligvis brug for en retning for din markedsføring, men sørg for at der er sammenhæng imellem investeringen i udarbejdelse af planen i forhold til de ressourcer du kan/vil bruge, samt dit markedsføringsbudget i forhold til eksekveringen.
Erkend og vurder dit behov
Overvejer du at tilknytte en markedsføringsressource til din virksomhed, er det højest sandsynligt fordi du har erkendt et behov og ønske om at styrke dette område i din virksomhed.
Et must-know inden du tilknytter en ekstern markedsføringsressource er, at markedsføring kræver mere ’end 5 minutter venstrehåndsarbejde’. Du kommer ikke langt med at tilknytte en ressource for 5 timer.
Forestil dig eventuel hvor meget en sælger ville kunne sælge, hvis denne kun havde fem timer om måneden. Dette naturligvis til bearbejdning, salgsmøder, tilbudsudarbejdelse og opfølgning. Eller hvor lang tid det vil tage at bygge et hus, hvis håndværkerne kun bruger totalt en arbejdsdag per måned.
Markedsføring i dag er meget anderledes i forhold til tidligere. Den er meget mere interagerende, kommunikerende og omskiftelig. Du skal være aktiv på sociale medier, din hjemmeside skal være opdateret og optimeret, du skal findes via SEO, og generere og bearbejde dine leads via marketing automation.
For at din markedsføring bliver en succes kræver det, at du giver den det nødvendige fokus. I mange mindre og mellemstore virksomheder er det dog langt fra ensbetydende med at du skal ansætte en fuldtidsmedarbejder.
En ekstern markedsføringsressource er en fleksible løsning, som kan implementeres fra dag 1. De vil medbringe viden og indsigt, erfaring og kompetencer og et stort netværk, som kan hjælpe dig med at skabe sammenhæng mellem din markedsføringsstrategi og eksekveringen af din markedsføring, så denne bliver en fantastisk investering for virksomheden.
En ekstern ressource vil altid investere meget i din virksomhed, fordi dine resultater er den vigtigste indikator for deres succes og effektivitet. Du får udarbejdet og udført en plan, du tilfører viden til din virksomhed, og får indsigt i de resultater din markedsføring skaber.
- For det er det som gør, at du fortsætter samarbejdet med din eksterne markedsføringsressource