Sådan overvinder du din virksomheds markedsføringsudfordringer!

markedsføringsrådgiver
De største markedsføringsmæssige udfordringer for mindre og mellemstore virksomheder er ofte mangel på tid, penge og ressourcer. Skal din virksomhed have succes, er markedsføring et afgørende element.

Små virksomheder kan have fantastiske produkter eller service, men ofte er det netop disse virksomheder som ikke kan overleve den hårde konkurrence, og i sidste ende må dreje nøglen og lukke ned. Analyser viser også, at en stor del af disse virksomheder ikke overlever mere end 3-5 år. For de fleste af disse virksomheder er det en enten/eller chance. Nogle rammer Bulls eye, mens andre står over for at skulle lukke virksomheden (og risiko for et stort økonomisk tab), hvis ikke det formås at skabe succes.

Men behøves det være en 50/50 chance at starte egen virksomhed – eller være en mindre spiller på markedet? Taget i betragtning, hvor mange af de danske virksomheder som faktisk betegnes af EU som SMB.

Med markedsføring kan du lave en skarp U-vending. Vellykket markedsføring kan ændre scenariet fra hvor du er på kanten af at lukke ned, til at fejre din virksomheds næste jubilæum.

Markedsføring er kernen i enhver form for forretning.

Effektiv markedsføring af dine produkter eller ydelser som er med til at skabe et grundlæggende awareness og kendskab hos dine potentielle kundeemner, kan for mange virksomheder vise at være en særdeles god løsning på de markedsføringsmæssige udfordringer virksomheden står over for – og dermed også som en fantastisk investering.

De største markedsføringsmæssige udfordringer for mindre og mellemstore virksomheder er ofte mangel på tid, penge og ressourcer. Skal din virksomhed have succes, er markedsføring et afgørende element. Enten må du markedsføre virksomheden, med de begrænsede ressourcer den i besiddelse af, eller tilknytte flere ressourcer i form af eksempelvis en ekstern marketingmedarbejder.

  • Er du bekymret for din virksomhed?
  • Ønsker du at din virksomhed tages til næste niveau?

Dette blogindlæg er målrettet skrevet til, og for små og mellemstore virksomheder, og de markedsføringsmæssige udfordringer de står over for. Samt hvordan du naturligvis kan løse disse, og gøre din virksomhed til en succes.

Let’s hit the ground running

#1: Manglende generering af leads

Leads og kunder er afgørende for enhver virksomhed. For uden kundeemner, er det usandsynligt svært at  få kunder, og uden kunder har du ingen forretning. Derfor oplever du ikke store og internationale virksomheder som Apple og Coca Cola m.m. læne sig tilbage med deres tiltag og aktiviteter inden for markedsføring, og vente på at kundeemnerne kommer af sig selv. De mest succesfulde virksomheder arbejder konstant på at optimere og udvikle deres markedsføring for at generere værdi for dets målgruppe(r), og generere flere leads.

Mange undersøgelser (amerikanske) viser derfor også, at den største marketingudfordring for mindre virksomheder er at generere nok kundeemner. Så hvis du også har denne udfordring, er du overhovedet ikke alene.

Sådan genererer du kundeemner til din virksomhed

Før du genererer kundeemner, skal du kende dine kunde. Kan du svare på hvad din målgruppes pains, udfordringer, drømme er?

For at fange en andens interesse, skal du vide hvad du kan gøre for denne for at lette deres hverdag. Du skal altså kende og forstå din målgruppe. Hvis du kan identificere og kategorisere hvem dine potentielle kunder er, kan du nemmere udarbejde de budskaber som vil fange din målgruppes opmærksomhed.

Hvis du vil kommunikere til alle, kommunikere du til ingen. Derfor er det vigtigt at definere og kende sine kundeemner. Så start altid med at finde ud af, hvem din målgruppe og kunder er. Jo mere specifik og beskrivende, desto bedre er det for dig.

One size fits all kommunikation, har aldrig nogensinde været effektivt.

Måske har du kendskab til at arbejde med købspersonaer? Det er i hvert fald en god øvelse, for derefter at udforme ens budskab og indhold herefter.

#2: Dårlig synlighed

Hvorfor er det svært for små virksomheder at generere kundeemner?

Svaret er oftest manglende synlighed.

På en støjende markedsplads, fuld af konkurrenter (nationalt som internationalt), er det meget let for dit brand ikke at blive set eller hørt. Ofte er udfordringen manglende ressourcer i form af budget til, kunne skabe kommercielle reklamer i magasiner, aviser med mere. Et scenarie som ikke gør det lettere at generere kundeemner, hvis de ikke ved du er svaret på deres udfordring.

Hvordan genererer du kundeemner, ved at forbedre synligheden omkring virksomheden?

Den væsentligste faktor i mange virksomheder, som har en afgørende betydning for virksomhedens synlighed, er deres økonomiske ressource. Så hvad kan du gøre, hvis du ikke er i besiddelse af et 6-cifret markedsføringsbudget?

Stil dig selv disse grundlæggende spørgsmål:

  • Har din virksomhed en stærk tilstedeværelse på de digitale markedsføringskanaler?
  • Har din virksomhed en opdateret hjemmeside, er aktiv på Sociale Medier, og får positive reviews/anmeldelser?
  • Ved du hvor dine kunder er fysisk, og befinder du dig de samme steder?

Hvis du svarer “Nej” på disse spørgsmål, er det tiden til at arbejde mere fokuseret på disse tiltag

Den moderne kunde (Både B2C som B2B) starter deres informationsindsamling digitalt. Så trods vi pt befinder os i en vanskelig tid, pga. Corona, hvor mange virksomheder er udfordret på deres økonomi, er der mange muligheder for at styrke synligheden. Ganske enkelt ved at gøre brug af de digitale muligheder.

Hvis du kender dine kunders udfordringer og drømme, så kender du måske også til hvorledes de vil foretage en søgning på Google, eller andre søgemaskiner. Så kan du arbejde målrettet med din SEO (søgemaskineoptimering), for at gøre dit websted synlig over for dine kundeemners forespørgsler.

Sociale medier er en anden måde at være synlig for din målgruppe. Fortæl din virksomheders historie og dagligdag på sociale medier som Facebook og/eller LinkedIn. Lad dine kundeemner vide at du findes, og giv dem et indblik i hvem du og din virksomhed er – og står for.

#3: Manglende viden inden for markedsføring

Iværksættere og medarbejdere i mindre virksomheder, skal ofte operere som en Schweizer-kniv. Der påhviler ofte en masse ansvar, måske uden for personens normale/tillærte kompetencer. Men succesrige iværksættere, virksomhedsejere og ledere i mindre virksomheder, må ofte lære imens de flyver. Det er vigtigt at sætte og have rammerne for en ordentlig markedsføringsplan.

Hvis dine kompetencer ikke lægger inden for marketingverdenen, men du har brug for at træffe en marketingbeslutning, som er integreret ind i resten af virksomhedens gøren, skal du tage dig tid til at uddanne dig selv og dine kompetencer. Eller acceptere at tiden er inde til at ansætte eller tilknytte viden, kompetencer og erfaring inden for marketingverdenen.

Hvordan genereres kundeemner ved forbedret markedsføringsviden?

Markedsføring spiller en essentiel og vigtig rolle, i opgaven med at promovere dit brand, dine produkter og din virksomhed. For mange virksomheder opfatter markedsføring som en omkostning, hvilke antages at skyldes manglende viden om området.

En manglende viden og forståelse af markedsføring anno 2020, kan hæmme virksomhedens muligheder for vækst. Derfor er det vigtigt at du har en plan eller markedsføringsstrategi for dine markedsføringsaktiviteter. Den simple markedsføringsstrategi indeholder:

  • En situationsanalyse af markedet
  • En definition af virksomhedens målgruppe
  • Opstillede mål for markedsføring | SMART model
  • Valg af marketingkanaler
  • Opstiller markedsføringsbudget

Din markedsføringsplan fokuserer på hvorledes du kan generere flere leads og kunder, men også hvordan du fastholder og udvikler relationen til eksisterende.

#4: Mangel på tid

De fleste mindre virksomheder kender til at ’have alle mand på dækket’, grundet et mindre antal af medarbejdere til at udføre opgaverne. Derfor kan marketing let blive overset, eller nedprioriteret, hvis tiden er knap og interessen og kompetencerne ikke ligger inden for det markedsføringsmæssige.

Leadgenerering sker via, og på grund af, din markedsføring. Du bliver derfor nødt til at afsætte og prioritere arbejdet med virksomhedens markedsføring, eller at styrke din viden og dine kompetencer.

Hvordan genererer jeg kundeemner ved at frigøre mere tid?

Det er naturligvis meget let at sige, at ’du skal lave tid til markedsføring’. Oftest vil du kunne finde mere tid, ved at uddelegere og/eller automatisere din opgaver.

Uddeleger din markedsføring

En udfordring i mange mindre virksomheder er, at for få personer har alt for mange opgaver. Også opgaver som de ikke er kompetente til at løse, eller som der ganske enkelt ikke er tid til. Kig nærmere på hvad der skal være de(n) enkelte medarbejders hovedfokusområder, og til hvem eller hvor markedsføringen kan uddelegeres.

Igen, som tidligere nævnt under #3, så kan det måske være også være en løsning at tilknytte hjælp fra en ekstern markedsføringsressource.

Automatiser din markedsføring

Marketing automation kan reducere eller fjerne nogle af de tidskrævende elementer i markedsføring fra din to-do liste. Og ved at implementere marketing automation kan du nemt (og AUTOMATISK) generere nye kundeemner med en lille eller næsten ingen indsats.

#5: Lille markedsføringsbudget

Et synonym for en lille virksomhed er ofte, at budgettet til markedsføring er minimalt. I alle områder af virksomheden er der behov for de økonomiske ressourcer, og mange mener derfor det kan være svært at retfærdiggøre at bruge en større del på markedsføring. Nogle har måske den opfattelse, at markedsføring kun kan have effekt, hvis der også findes et stort markedsføringsbudget.

En effektiv markedsføring er ikke defineret ud fra dets budget.

Har du et mindre markedsføringsbudget til rådighed, vil det give mening at fokusere primært på din tilstedeværelse på de sociale medier.

En af grundende er, at den måske mest omkostningseffektive marketingkanal/disciplin er de sociale medier. Med en proper tilstedeværelse på sociale medier, kan være meget effektivt for mindre virksomheder, til at skabe synlighed, interaktion og relation for kundeemnerne til ens virksomhed.

Ligeledes kan de sociale medier bruges til at skabe en tillidsfølelse til dit brand, produkter og virksomhed, ved at skabe ægte sociale interaktioner med dine følgere.

Mads Fischer_Marketing

Ring til MADS

Eller brug det næste minut på at udfylde denne kontaktformular. Så tager jeg kontakt til dig inden for de næste 24 timer.