Mange kan sikkert nikke genkendende til, at marketing og salg ikke altid holder hinanden i hånden. Mærkeligt, for i bund og grund har de to funktioner det samme mål – at skabe omsætning for virksomheden.
I et landskab der er digitalt drevet, hvor købsprocessen er blevet online er der ikke råd til at marketing og salg arbejder i modstridende retninger. De to afdelinger, eller funktioner om du vil, bliver nød til at sætte sig sammen og arbejder med deres primære mål; Skab omsætning til virksomheden.
I et blogindlæg fra Marketing Automation platformen Act-On, tager man fat i netop denne problemstilling. Her kommer de med en 6-steps plan, som netop skal løse dette.
Du kan læse hele blog-indlægget her
De 6 steps er, i overskrifter:
- Definer og arbejd mod et fælles mål
- Stærke relationer skabes af god kommunikation
- Empati for hinandens funktioner, indsatser og KPI’er
- Husk fællesskab, også i hårde tider
- Skab systematiske måder at samarbejde på
- Kemi, interpersonel såvel som forretningsmæssigt