Udnytter du trafikken på dit website?

Kigger du af og til i din analytics rapporter, og tænker over, om du egentlig skaber værdi for dine besøgende? Nok kan antal besøgende, sidevisninger og anden data være ledesnor og pejlemærker, men mange mindre og mellemstore virksomheder kigger desværre i blinde på data, som kan være ligegyldige og uvæsentlige for virksomhedens digitale indsats. Hvis de endda kommer så langt til at kigge på data.

Kigger du af og til i din analytics rapporter, og tænker over, om du egentlig skaber værdi for dine besøgende? Nok kan antal besøgende, sidevisninger og anden data være ledesnor og pejlemærker, men mange mindre og mellemstore virksomheder kigger desværre i blinde på data, som kan være ligegyldige og uvæsentlige for virksomhedens digitale indsats. Hvis de endda kommer så langt til at kigge på data.

Men hvordan kan du så sikre dig, at du ikke forkaster den trafik du skaber til dit website? Dette blogindlæg beskriver 5 typiske indikationer for, at du ikke udnytter trafikken til dit website, og kommer med hjælp til at rette disse fejl.

1)     Din navigation lider under manglende struktur/flow

Fedt, jeg er lige landede på dit site. Det giver mig i bund og grund to muligheder.

Jeg kan enten blive på dit site, eller jeg kan forlade det igen.

Lider dit site under manglende struktur og overskuelighed, kan jeg garantere dig for, at det for mange af dine besøgende skaber en frustration, som medfører at dine besøgende hurtig forlader dit site.

Pænt frustrerende når vi nu knokler for, netop at skabe trafik til vores website. Så, hvad kan du gøre?

a)      Placer menu/navigationen i toppen af siden

Vores hjerner begynder automatisk at lede efter mønstre som vi kender. Så selv om du gerne vil skille dig ud fra mængden, så har de fleste websites deres navigation i toppen, hvilket er et mønster hjernen genkender. Derfor er det her vi først kigger, når vi leder efter menu strukturen.

b)      Sæt loft på antallet af punkter

Lige som hjernen leder efter mønstre, så har den også en begrænset hukommelse, hvorfor den kun kan huske omkring 7 forskellige elementer ad gangen. Dermed sagt, at du skal ikke gå efter en navigation eller menu struktur, som overskrider dette antal af elementer i din navigation

c)      Det vigtigste først (og sidst)

Det vi ser først (og sidst), er der større sandsynlighed for at vi husker. Kort og godt, så husker vi bedst, det vi ser først, på den lange bane. Derimod husker vi bedst, det vi ser sidst, på det korte bane. Derfor skal du placere det vigtigste først (og sidst).

 

2)     Dine blog indlæg er out dated

Har du en blog, fordi alle andre har det, og fordi eksperterne siger det er en god ting? Og jeg skal slet ikke forklejne vigtigheden af, at blogge om hvad der sker i og omkring din virksomhed. Men hvis du har en blog som ikke er blevet opdateret, eller fodret, med nyt indhold de sidste mange måneder, er det næsten bedre helt at undlade denne.

Gider du læse aviser med uaktuelle nyheder, gider du modtage julekataloger i foråret etc. Hvis en besøgende på dit website bemærker, at det seneste blogindlæg på dit site, er dateret 6 måneder tilbage, vil man automatisk betvivle din viden og passion til dit område.

Planlægning er ofte nøgleordet, når det kommer til manglende blogindlæg. Mange sætter sig urealistiske mål for, hvor ofte de kan publicere værdifulde indlæg. Ofte resultere det i, at man hurtigt finder ud af, at man ikke kan opfylde disse målsætninger, og næste kedelige skridt er at man helt holder op med at lave nye blogs.

Så for at holde motoren i gang omkring din blog, får du her 3 tips.

a)      Udarbejd en blog kalender (link)

Der findes mange systemer/værktæjer, som kan hjælpe dig med at organisere, visualisere og samarbejde med andre omkring, at skabe indhold til din hjemmeside. Disse systemer hjælper dig ikke blot med at organisere arbejdet, men er i lige så høj grad med til at skabe inspiration til nye blogindlæg, end når du har 5 minutter til at finde på næste emne.

b)      Brug en overskrift generator

Der findes forskellige generatorer på internettet, som kan hjælpe dig med at få ideer til blog indlæg. Kig eventuelt forbi http://www.impactbnd.com/blog-title-generator/blogabout (Engelsk), og brainstorme på ideer til overskrifter for dine næste blogindlæg. Et fantastisk værktøj

c)      Prioriter og fokuser på evergreen indhold

Hvad kendetegner de store sange, som oftest kategoriseres som evergreens? Det er sange som trods der er gået årtier, ja generationer, stadig formår at fange musikelskerens opmærksomhed, og spilles igen og igen.

Indhold med evergreen potentiale, er det som har kapaciteten til understøtte kundernes behov over en længere periode (og altså ikke straffes ved den næste opdatering af Google Algoritmen).

 

3)     ”Hvor skal vi hen du” ??

“Hvor skal vi hen du!” Kilde: datamuseum.dk

Var du med på beatet i slut 80’erne og start 90erne, så kender du skærmtrolden Hugo, og hans ”Hvor skal vi hen du”? Dine besøgende har det på samme måde, og din opgave er at guide dem.

Det er er dit ansvar, at du guider kunderne til indhold, alt efter kundens interesser og deres stadie i salgsprocessen.

Det kan være et relaterende blogindlæg, at du vil have dem til at downloade en whitepaper eller at de tilmelder sig nyhedsbrevet.

Det er dit ansvar, og du skal sørge for at dit site har Calls-To-Action. Altså, når du har besøgt side 1, vil du have interesse i side 2, og herfra vil du med stor sandsynlighed været interesseret i side 3.

Tre grundlæggende CTA tips er:

  • Hvad siger din tekst
  • Hvilke farver benytter du
  • Hvor placerer du dine CTA

 

4)     Du virker ikke troværdig

Vi kender det godt fra os selv, inden vi foretager et køb, tilmelder os et nyhedsbrev med mere, så sker der en evaluering. Med Google og andre platforme ved hånden konstant, er det nemt for dine kunder at researche på dig i form anbefalinger og ratings, hvad man så end synes om dette.

Så når du ved, at kunderne evaluerer dig konstant, hvorfor så ikke hjælpe dem på vej. Du kan selv hjælpe med til at sikre dig, at dine kunder får svar på det de efterspørger for at skabe tillid til dig. Det kan eksempelvis være case studies, udtalelser med mere, alt sammen designet til at demonstrere det som du kan, og den måde du gør det på.

3 ting du skal overveje i forbindelse med case studies og udtalelser.

  1. Målbare resultater: Præsenter tal, grafer, billeder som er nemme at forstå.
  2. Billeddokumentation: Billeder af dine kunder medvirker til, at udtalelser legimiteres.
  3. Eksempler: Hvis muligt, præsenter dit produkt gennem eksempler eller links.

 

5)     Dine billeder skræmmer mig

Rigtig mange tiltrækkes af visuelt indhold, og derfor er det ikke ligegyldigt hvad dit billede illustrerer, for slet ikke at tale om kvaliteten.

For ofte, så vil dette være det første der fanger den besøgendes opmærksomhed.

Når du ved dette, kan du selv bestemme om du vil ”byde dem velkommen”, med en collage af ufølsomme og overbenyttede stock photos, med risiko for at skræmme livet af dine besøgende, inden du har bevist over for dem, hvor fantastisk du er.

Indrømmet, det er ikke altid nemt at finde billeder af højkvalitet, men her er i hvert fald nogle fantastiske links.
(Læs altid brugsrettighederne, da disse løbende kan opdateres)

a)      Picjumbo

Alle billederne fra Picjumbo kan benyttes til såvel kommercielt som personligt brug. Der tilføjes ofte nye billeder, med en høj variation inden for forskellige emner.

b)      Unsplash

”Do whatever you want” billeder, og dermed er Unsplash en anden fantastisk ressource til fantastiske gratis bilelder. Med billeder inden for kategorier som Natur, Teknologi, Arkitektur burde også du, kunne finde nogle der passer dig.

c)      Death to the Stock Photo

Få leveret 10 fantastiske high-resolution billeder i din indbakke hver måned, gør DTTSP til en tredje fantastisk ressource. Det kræver godt nok, at du ligner tilmelder dig deres tjeneste. Derudover har de også en services for betalende medlemmer.

Mads Fischer_Marketing

STYRK DIN MARKEDSFØRING

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig for en snak om optimering af din markedsføring.