Med den digitale udvikling, har mulighederne for at måle værdien af B2B markedsføringen ligeledes udviklet sig. Dette betyder også, at man kan og skal stille højere krav til såvel fokus på, som analysering af sin markedsføringsindsats.
Via leadscoring, marketing automation værktøjer, og data fra Google Analytics får du i dag et langt bedre indblik i, hvilke markedsføringsaktiviteter der skaber trafik, konvertere trafikken til leads, og gør leads til salgsklare kundeemner. Således kan der i dag måles på, hvor mange salg, hvor de forskellige markedsføringsaktiviteter har spillet en væsentlig rolle i forhold til at tiltrække trafik som i den sidste ende bliver til salg.
Det stiller krav til markedsføringsafdelingen, der “endelig” kan bevise deres værdiskabelse over for ledelsen, som ønsker resultater for sit afsatte markedsføringsbudget.
ALLE KAN FÅ GLÆDE AF DATA
Analysering af sin markedsføringsindsats er vigtigt for alle størrelser virksomheder. Med Google Analytics har alle virksomheder muligheder for at samle data omkring de mest grundlæggende performances for deres markedsføring. Med mere avancerede analyseværktøjer kan man på baggrund af big data fra hjemmesider, email, sociale medier med flere, leverer dataindsigt man kun kunne drømme om for 10 år siden.
Udviklingen inden for data-analysering vil de næste år fortsætte, og gøre det nemmere at analysere på sine markedsføringsaktiviteter og få bedre indsigt i kunderejsen, der automatisk tilpasser leadnurturing flows alt efter den individuelle behov og præferencer.