Mads Fischer Marketingkonsulent Leads2Sale B2B Markedsføring

Boost din virksomheds salg med marketing automation

Marketing automation har i løbet af de seneste år udviklet sig til et af de mest betydningsfulde og værdiskabende værktøjer indenfor digital marketing.

Marketing automation har i løbet af de seneste år udviklet sig til et af de mest betydningsfulde og værdiskabende værktøjer indenfor digital marketing. Teknologien giver virksomheder mulighed for at automatisere og optimere mange operationelle marketingprocesser, såsom leadgenerering, kampagnestyring og kundekommunikation. Dermed frigives der markedsføringsressourcer fra manuelle (typisk repeterende) og tidskrævende opgaver, som i stedet kan anvendes på mere strategisk arbejde.

I dette blogindlæg dykker jeg ned i nogle af de vigtigste muligheder, som marketing automation giver dig og din virksomhed. Du kommer blandt andet til at læse om, hvordan du kan segmentere leads og kunder, sende personaliserede emails, nudge potentielle kunder gennem en købsproces, og meget mere.

Ved at implementere de rette automation flows, kan du opnå en lang række fordele såsom øget leadgenerering, højere konverteringsrater, bedre kundeoplevelser og større effektivitet i din marketing eller marketingafdelingen. Læs med og bliv klogere på, hvordan du udnytter potentialet i marketing automation optimalt!

Muligheder med marketing automation

Marketing automation er blevet et vigtigt værktøj for virksomheder, der ønsker at optimere og effektivisere deres markedsføringsindsats. Ved hjælp af automatisering af arbejdsprocesser og kommunikation på tværs af markedsføringskanaler, kan virksomheder målrette deres indhold bedre og nå ud til flere relevante kundeemner.

Så lad os se nærmere på nogle af fordelene ved marketing automation, samt hvordan man kommer godt i gang.

Fordele ved marketing automation

Marketing automation giver en række fordele i forhold til manuelle og usammenhængende markedsføringsprocesser. Ved at automatisere repeterende og manuelle opgaver og arbejdsgange opnår virksomheder en øget effektivitet og frigør samtidig ressourcer til mere strategisk arbejde. Samtidig giver automatiseringen mulighed for at levere en mere personlig og relevant oplevelse til både leads og kunder gennem fx automatisk lead scoring og indhold der er skræddersyet til modtageren.

Et vigtigt aspekt når man snakker marketing automation er også integrationen med CRM-systemer, hjemmesider og andre platforme, således kan din kommunikation og data samles ét sted. Det giver et fælles overblik og mere effektiv lead nurturing. I stedet for at starte forfra med hver kunde, kan man via automation bygge videre på tidligere interaktioner og kommunikation.

Hvor kan marketing automation anvendes

Marketing automation finder anvendelse på tværs af mange platforme og touch points. Typiske anvendelsesområder er email marketing med automatiske velkomstmails, kampagner, nyhedsbreve mv. Andre områder er automatisk lead nurturing via indhold der trigger baseret på kundens adfærd og interesser.

Annoncering på sociale medier og kommunikation på tværs af kanaler (SoMe, email, web osv.) kan styres og koordineres via din marketing automation software.

Hele kernen i marketing automation handler om, at du som virksomhed kan og skal skabe sammenhængende kundeoplevelser på tværs af platforme.

Sådan kommer du i gang

For at få succes med marketing automation er det vigtigt først at identificere konkrete behov og mål. Derefter vælges den rette software og platform, som kan håndtere de arbejdsgange og integrationer der ønskes.

Når softwaren er implementeret, er næste skridt at designe de ønskede workflows og automatiseringer, fx lead scorer og indhold der trigger baseret på kundens adfærd. Undervejs er det vigtigt at måle på resultater og optimere løbende efter behov. Selv om det hedder marketing automation kræver denne markedsføringstaktik også vedligeholdelse for at køre optimalt.

Min oplevelse er at mange er skræmte over de mange muligheder med marketing automation, og gør deres tilgang og flows alt for kompleks. Det kan derfor være en god idé at starte i mindre skala, eksempelvis med udsendelse af nyhedsbrev og små velkomstflows.

Marketing Automation har også faldgruber

Selvom marketing automation kan effektivisere markedsføringen betydeligt, er der også visse ulemper og faldgruber man skal være opmærksom på. Komplekse automationer kræver tekniske kompetencer, overblik, og der skal afsættes ressourcer til løbende udvikling og vedligeholdelse af disse automations

Derudover er der risiko for at sende for mange eller irrelevante emails, nyhedsbreve eller personlige mails, hvis automationerne ikke er sat op korrekt. Det er derfor vigtigt med løbende opfølgning og kvalitetskontrol. Og så er der selvfølgelig databeskyttelse og GDPR skal håndteres korrekt.

Opsummering på marketing automation

Marketing automation er et meget kraftfuldt værktøj til at effektivisere og forbedre sin markedsføring på tværs af kanaler. Ved at automatisere gentagne opgaver og arbejdsgange opnår man bedre udnyttelse af sine markedsføringsressourcer og gør sin kommunikation mere relevant. Det kræver omhu at designe gode workflows og løbende følge op på resultater og optimering. Gøres det rigtigt, kan marketing automation dog give markant bedre resultater end manuelle processer.

Alt i alt er marketing automation et meget effektivt værktøj til at optimere og automatisere din markedsføring. Ved at implementere de rette workflows og automationer, kan du opnå store fordele såsom øget effektivitet, bedre lead nurturing og mere relevant kommunikation med dine kunder.

Jeg håber, at dette blogindlæg har givet dig et solidt indblik i mulighederne med marketing automation, og hvordan du kommer godt i gang med det. Selvom der også er visse faldgruber, så er fordelene betydelige, hvis du implementerer det korrekt.

Ønsker du mere viden om, hvordan du konkret kan optimere din markedsføring med automation, så tøv ikke med at kontakte mig. Jeg kan hjælpe dig med at designe de rigtige automationer og workflows specifikt til din virksomhed og behov.

Jeg glæder mig til at høre fra dig, og ser frem til at hjælpe dig med at frigøre tid og ressourcer i marketingafdelingen, så I kan fokusere på de opgaver, der skaber mest værdi for forretningen,

mads fischer, digital marketing konsulent

VIL DU UDFORDRES PÅ DIN MARKETING?

Ønsker du at blive klogere på dine muligheder inden for marketingverdenen?

Vil du gerne høre mere om hvor jeg ser potentiale for at optimere og udvikle jeres digitale tilstedeværelse?

Så book et GRATIS møde eller RING til mig.