blur business computer connection

Marketing Automation Guide til B2B

Marketing automation er kommet for at blive, og jeg tror og håber på at mange flere virksomheder vil gøre brug af dette. Vores digitale tid gør det sværere at administrere kunderejser, personalisere din kommunikation samt administrere en række andre markedsføringsopgaver. Det er her marketing automation kommer ind i billedet.

Introduktion til Marketing Automation for B2B virksomheder

B2B markedsføring har udviklet sig drastisk, og er i dag et meget sofistikeret område, som er drevet af innovative teknologier. En af dem er marketing automation.

Det at kunne automatisere sine marketingprocesser er ikke længere blot en mulighed. Det har udviklet sig til en væsentlig bestanddel i de mest fremadseende B2B virksomheder. Uden marketing automation vil du ganske enkelt ikke være i stand til at følge dine kunders forventninger og behov.

Marketing Automation platformen Act-On har udgivet en Marketing Automation-rapport, og her svarer B2B-marketingfolk at de primært benytter automatisering til at strømline deres marketing- og salgsindsats (38 %), til at forbedre kundeoplevelsen (34 %) og til at engagere kundeemner (28 %).

Ligeledes svarer kun 20 % af de adspurgte, at de mener at de fuldt ud udnytter deres marketing automation platform.

Når det kommer til digital markedsføring, hvor specielt brugen og antallet af sociale medier, der konstant vokser, er det ikke nogen overraskelse at det globale marked for marketing automation anslås at vækste med 12,3% per år, og nå en estimeret værdiansættelse på $14.milliarder i 2030.

Hvordan virker B2B Marketing Automation

Over hele verden implementerer B2B marketingmedarbejdere marketing automation, som en del af deres marketing setup.

Det er dog ikke sikkert at de alle får øjeblikkelige resultater. For marketing automation kræver at man forstår både værktøjet, men også processerne. Og fordi 62,5 % af verdens befolkning nu gør brug af den digitale verden for alle typer transaktioner, er marketingfolk nødt til at tilpasse og integrere værktøjer og strategier, der både bidrager til øget synlighed og branding, samt til at generere nye leads og kundeemner

B2B markedsføring skal derfor integreres i et holistisk perspektiv, hvor et kundeemne plejes gennem hele kunderejsen.

Humlen ved marketing automation ligger i softwaren (platformen), som hjælper dig med at automatisere repeterende og marketingopgaver. Softwaren indsamler data fra mange forskellige datakilder, analyserer på dine leads adfærd og engagement. Data og viden du herefter anvender til at automatisere forskellige marketingopgaver.

Via automatiserede rutineopgaver frigør du menneskelige ressourcer, som i stedet kan fokusere på opgaver der både kræver, og trives med menneskelig intelligens og kognition. Fordi du kan automatisere dine opgaver og processer, bruges marketing automation værktøjer til eksempelvis leadnurturing flows, nyhedsbreve, CRM, social media management. Nogle systemer gør det også muligt at drive hele sit website eller oprette landing pages.

Marketing Automation implementeret og udført korrekt er særdeles givende i etableringen af langsigtede relationer og bidrager også til en øget kundefastholdelse.

Summa summarum, marketing automation gør det muligt for B2B virksomheder at forbedre kundeoplevelsen, generere flere leads og kunde, reducere omkostningerne og optimere brugen af menneskelig kapital.

B2B Marketing Automation eksempler

Leadnurturing

Via e-mail markedsføring kan du pleje dine kundeemner, og gøre dem mere salgskvalificerede. Dette er en af de hyppigst anvendte funktioner inden for marketing automation, hvor du via målrettet indhold opbygger en relation og tillid, og konverterer et marketinglead til et varmt kundeemne, som er interessant for salgsteamet.

Lead nurturing hjælper dig med

(1) At tracke kundeemner, efterhånden som de gennemløber kunderejsen

(2) At tilpasse din markedsføring og kommunikation, i forhold til kundeemnes stadie i kunderejsen

Omnichannel kampagner

Øg dine marketingkampagners rækkevidde og øge brandbevidstheden hos dine kundeemner, gennem relevant, automatiseret, kommunikation på tværs af forskellige kanaler. Et godt tip hvis du ny inden for marketing automation, så fokuser din indsats på at mestre én kanal ad gangen.

De mere simnple e-mail-nurtureflows er et glimrende sted at starte. I dag søger kunderne en problemfri og brugervenlig oplevelse – så du skal være i stand til at jonglere med flere kanaler uden problemer.

Omnichannel marketing fokuserer på at ramme dit lead, på forskellige kontaktpunkter igennem kunderejsen, på forskellige markedsføringskanaler.

Automatiserede e-mail flows

Næsten seks ud af ti B2B-marketingfolk (59%), siger at e-mail marketing er den marketingkanal der bedst til at generere salg. Alligevel kæmper mange marketingressourcer med såvel rettidig opfølgning på leads og samt at kunne levere det rigtige e-mail-indhold.

Automatiserede e-mail flows løser dette problem, også i stor skala.

Et e-mail flow er en række e-mails der sendes automatisk til et kundeemne eller en kunde, ved hjælp af dit marketing automation software. Disse e-mails sendes på baggrund af definerede og forudbestemte kriterier. Eksempelvis ved en tidsforsinkelse eller at bestemt handling skal være opfyldt af e-mail modtageren

Chatbots

I 2030 anslås det globale chatbot-marked at nå op på $ 3.milliarder. En chatbot kan være et stort aktiv i din markedsføring, hvis du bruger dem korrekt. Chatbots kan servicere kunder 24×7, og kan besvare kundeforespørgsler samt henvise opmærksomheden til nyttigt indhold på din hjemmeside.

Chatbots kan øjeblikkeligt give et kundeemne den rette information, uden at dette forsinkes af processer der involverer et menneske.

En chatbot kan i særdeleshed gøre gavn, hvis du får mange af de samme forespørgsler og henvendelser. I dag foretrækker næsten 74% af mennesker chatbots til at besvare mere simple forespørgsler, hvilket samtidig bidrager til at skabe en god kundeoplevelse.

Website tracking

Via tracking af dine leads adfærd på dit website, kan du bruge data til at aktivere automatiserede B2B-marketingkampagner.

“Website tracking” refererer til specifikke besøg på dit website, og/eller klik på links. Alt hvad kundeemnet gør på dit websted har betydning, og website tracking er gør det muligt for dig at følge op på et lead med relevant indhold.

Det eneste der kræves er, at der installeres et lille stykke kode på din hjemmeside. Herefter kan du få adgang til værdifuld viden om dine kundeemner, og gøre din kommunikation meget mere målrettet.

Værdien ved marketing automation

Der findes forskellige applikationer der kan hjælpe dig med dine salgsfremmende initiativer. Den store udfordring ved dette er at administrere, implementere og integrere dine marketingaktiviteter i forskellige systemer.

Derfor er der store fordele ved marketing automation:

  1. Identificering af nye kundeemner
  2. Bedre lead management
  3. Bedre kundeoplevelse
  4. Forøgelse kundens levetidsværdi
  5. Reduktion af kundeafgang
  6. Øget ROI af marketingkampagner
  7. Automatiserede og strømlinede processer
  8. Optimering af omkostninger
  9. Optimering af ressourceanvendelse
  10.  Styrket salgspotentiale og vækstmulighed

Valg af den rette Marketing Automation platform

En gang var marketing automation forbeholdt de helt store virksomheder. Efterhånden som marketing automation er blevet mere populært, er marketing automation platforme også blevet mere overkommelige og tilgængelige for mindre og mellemstore virksomheder.

Alt efter platform varierer pris og funktionaliteter. Nogle er bedre egnet til e-handel og små virksomheder, mens andre er velegnede til store internationale virksomheder marketing-afdelinger.

Nedenfor er nævnt nogle funktionaliteter som du skal kigge efter:

  • Opsætning og udsendelse af automatiserede e-mail flow
  • Webtracking af kundeemners adfærd og engagement
  • Segmentering af kundeemner (i forhold til forskellige kriterier)
  • Rapportering og Analytics
  • Opsætning af veldesignede landing pages
  • CRM funktionalitet
  • Mulighed for omnichannel marketing

Det er altid en god ide af afprøve forskellige marketing automation platforme inden du tager dit valg. De fleste tilbyder dette i en kortere periode. Det giver dig også mulighed for at notere spørgsmål til systemet, som du kan få besvaret ved en præsentations-demo fra en af virksomhedens medarbejdere.

Vigtigst af alt skal B2B marketing automation platformen være brugervenlig, og give mulighed for at levering dit indhold rettidigt til målgruppen. Hos Leads2Sale kan du få hjælp til automatisere dine marketing- og salgsprocesser, definere leadscoring og opsætte automatiserede e-mail flow der plejer dine kundeemner gennem deres købsproces.

Konklusion

Marketing automation er kommet for at blive, og jeg tror og håber på at mange flere virksomheder vil gøre brug af dette. Vores digitale tid gør det sværere at administrere kunderejser, personalisere din kommunikation samt administrere en række andre markedsføringsopgaver. Det er her marketing automation kommer ind i billedet.

Nøglen til succes med marketing automation handler om at identificere dine processer, at have et stærkt fokus på indhold, og ikke mindst at vælge den rette marketing automation platform.

Jeg håber denne guide har givet dig nogle ideer og indblik i marketing automation.

Hvis du har brug for hjælp, eller vil snakke om dine muligheder, er du altid velkommen til at kontakte mig!

mads fischer, digital marketing konsulent

VIL DU UDFORDRES PÅ DIN MARKETING?

Ønsker du at blive klogere på dine muligheder inden for marketingverdenen?

Vil du gerne høre mere om hvor jeg ser potentiale for at optimere og udvikle jeres digitale tilstedeværelse?

Så book et GRATIS møde eller RING til mig.