Content Marketing, meget mere end blot blogs

Content Marketing bølgen ruller forsat ind over det danske land, som en anden tsunami, men modsætningsvis de frygtelige ødelæggelser vi har set de sidste par år In Real Life, medbringer den ”digitale tsunami” nyheder, trends, inspiration med sig for de mange af os, som interesserer os for afsætning og marketing via digitale indsatser og aktiviteter.

Ultimo januar 2014 blev et af de første content marketing konferencer afholdt i København, hvor content marketing guruen Joe Pullizzi, fra Content Marketing Institute, var inviteret som en af keynote speakerne. Et sådan arrangement er et tydeligt tegn på, at danske virksomheder i højere grad er begyndt at få øjnene op for disciplinen.

Med dette blog indlæg har jeg lyst til, at åbne for diskussionen omkring hele content marketing begrebet. Jeg er selv stor fortaler for content marketing, men frygter samtidig også for disciplinens ry og omdømme, for som nogle amerikanske blogs skriver, så vil content dræbe content. Desværre ser vi tendensen fra tidligere nye discipliner og trends, ske på content marketing området. Nemlig, og uundgåligt,  at flere og flere rådgivere, konsulenter mm. ser ”lyset” og ”potentialet” og på mere eller mindre lemfældige baggrunde gør sig til specialister, eksperter og advisors over night.

Content Marketing, meget mere end ord

Som i tilfældet med mange andre marketing tendenser, trends, paradigme-skift med mere, opstår der hurtigt et farvand af eksperter, der kan hjælpe virksomheder med, at udvikle, implementere og eksekvere. Som tilfældet med sociale medier, er der begyndt at komme en overvældende stor mængde af content marketing eksperter på det danske marked.

For egen regning, vil jeg gerne råbe vagt i gevær. En skribent eller tilknyttet ordekvilibrist (indsæt selv synonymer) er IKKE lig med at være content marketing specialist, blot fordi vedkommende kan skrive dit blogindlæg m.m. Social medie eksperten er ikke pludselig content marketing geni, fordi denne råder dig til at fortælle om blog-indlægget på dine social medie profiler.

De spiller, begge, vigtige roller i din content marketing, men indholdsmarkedsføring som det hedder på dansk, er bare mere end taktisk udførelse. Skal du have succes med din content marketing, må du (og her gentager jeg mig selv), lægge en strategi/plan for indsatsen, kende din målgruppe, deres interesse og behov, samt hvilke medier de benytter sig af, når de researcher. Vel og mærke, er der ikke tale om en her og nu strategi for de næste par måneder, faktisk vil det for mange virksomheder betyde at de skal have en helt anderledes tilgang til deres digitale tilstedeværelse, hvis de vil arbejde med content marketing.

Dedikation, Fokus, Indsigt, ændret Tankegang og approach

Content marketing er ikke at skrive blog, opdateringer på sociale medier. Det er hele setup’et omkring, at give kunden en oplevelse. Du skal kende din kunde bedre end din egen svigermor (shouldn’t be that difficult), dennes behov, udfordringer, humor m.m. for, at kunne skabe denne oplevelse.

Content Marketing skal ikke kun foregå i købsfasen, men gennem hele købsprocessen for kunden da mere end halvdelen af kunderne har taget deres købsbeslutning før, en evt. første fysiske kontakt med virksomheden. Dette fordi de selv har stået for at undersøge markedet, og finde svarene på deres spørgsmål. De virksomheder som har givet kunden en god oplevelse, er dem som med stor sandsynlighed vinder kundens ordre. Der er altså tale om en købsbeslutning vurderet på mange andre faktorer, end blot prisen, eksempelvis hvor meget du har ”hjulpet” kunden.

For virksomheder kræver det derfor dedikation og fokus, at arbejde med content disciplinen, og hos mange virksomheder skal hele marketing tankegangen og approachen ændres. Hvem er vores kunder, hvad er deres udfordringer, hvornår opstår disse og hvilke medier/kanaler benytter de sig af, for at få svar herpå.

Derfor må man også arbejde med længere planer end blot ”her og nu”. En typisk opskrift på at fejle med Content Marketing er:

  • 3-4 måneders plan
  • Spontanitet (lad os gøre det)
  • Alle andre gør det (Hvem sagde sociale medier!!!!
  • Fokus på push markedsføring

Gode grundregler er, at du skal benytte content marketing til at pleje, støtte, supportere dit publikum, frem for at bruge content til at finde et publikum. Samt at der er tale om et maratonløb og ikke en sprint.

Content marketing er IKKE content strategi.

”Failure to plan is planning to fail” – John Wooden, basketball coach

Den hyppigste årsag til at mange virksomheder fejler er, at de springer direkte og hovedløst ud i content marketing. Nu er det ikke specifik for content marketing, men den største sandsynlighed for at lykkes med ting er at lægge en strategi/plan for, hvorledes man vil opnå sine resultater. Du river jo heller ikke badeværelset ned en lørdag aften, uden at have planlagt udseendet på det nye badeværelse i form af fliser, toilet, armatur, vask etc.?

Content Marketing eller ”blot” Digital Strategi, så vil jeg gerne slå et slag for bogen ”Digital Strategi” plus Denis Hansens blog indlæg omkring ”hvorfor Content Marketing ofte fejler. Har du brug for et længere og mere uddybende blogindlæg, anbefales ”discuss-content-marketing-strategy-before-tactics” hvor spørgsmål stilles som du bør besvare, INDEN du går i krig.

Involvering, åbenhed, samspil som et TEAM i virksomheden

Det er ikke sjældent set, at content marketing i opstarten kan være dyrere end andre marketing discipliner. Udføres det korrekt med fokus og dedikation, kan og SKAL det dog over tid kvalificerer flere og billigere leads for virksomheden.

Traditionel markedsføring er, af flere omgange de senere år, blevet redefineret. Marketing kan ikke længere leve deres eget liv i virksomheden, men bør i højere grad være et bindeled med og mellem virksomhedens andre afdelinger. I særdeleshed skal Content Marketing involvere og købes ind på, af hele virksomheden, grundet fokuseringen på hele kundens rejse fra søgemaskine til virksomhedens ambassadør på de sociale medier.

Virksomhedens fans på de sociale medier kan bruges til produktudvikling af eksisterende og nye produkter, sælgeren i marken skal videregive info omkring kundernes pinsler og behov, som marketing kan besvare med indhold, ligesom kommunikation og kundeservice kan og bør involveres.

Dertil kommer den praktiske og operationelle udførelse af indsatsen i form af udarbejdelse af det visuelle udtryk og tekst, tilstedeværelse og håndtering af sociale medier mm, samt analysering af data og dertil justering i forhold hertil.

Formår virksomheden til gengæld ovenstående, er der masser af muligheder for stor succes med content marketing indsatsen på den lange bane. Ikke blot i form af mere målrettet og værdifuld markedsføring, flere leads og kunder, men også i reduktion af markedsføringsomkostninger fordi content marketing har en længere levetid, da det løbende kan tilpasses kundernes behov.

mads fischer, digital marketing konsulent

VIL DU UDFORDRES PÅ DIN MARKETING?

Ønsker du at blive klogere på dine muligheder inden for marketingverdenen?

Vil du gerne høre mere om hvor jeg ser potentiale for at optimere og udvikle jeres digitale tilstedeværelse?

Så book et GRATIS møde eller RING til mig.