Hvordan får man succes med content marketing, der som disciplin rullede ind over Danmark i 2013. Flere virksomheder har fået øjnene op for denne marketing disciplin, hvor man i højere grad markedsføre virksomhedens og dens produkter gennem værdifulde og indholdsrige ”kampagner”. For med content marketing snakker man ikke deciderede kampagner, der tidligere (og nogle steder, stadigt) var måden man planlagde virksomhedens promoverende indsatser.
Hvad er Content marketing definitionen:
Hvad er content marketing egentlig? En af de overordnede definitioner er:
“Content Marketing er en markedsføring teknik til, at skabe og distribuere relevant og værdifuldt indhold for at tiltrække, erhverve og engagere et klart defineret og forstået målgruppe – med det formål at køre rentabel kunde handling.” (Oversat fra Content Marketing Institute)
Med andre ord, den praktiske udførelse af forskellige former for indhold omkring produkter eller services der uddanner, informerer og skaber værdi hos modtageren, og samtidig brander virksomheden inden for dens branche eller marked.
En anelse rosenrødt, men vel det vi alle gerne vil? Udfordringen ligger i rent faktisk at praktiserer dette. Det er det jeg gerne vil hjælpe dig med, via dette nyhedsbrev.
Som med alt anden strategi og planlægning, så er der ingen skabeloner eller smutveje der kan trækkes ned over alle virksomheder. Dog findes der nogle grundelementer, også for denne disciplin, som jeg vil præsentere for dig.
1) Plan
Upåagtet virksomhedens størrelse er der behov for en strategisk plan for, hvad formål og målsætningen er med content marketing. En strategi/plan vil altid variere alt efter hvor virksomheden befinder sig, men tager udgangspunkt i nogle fundamentale spørgsmål omkring ”HVEM ER DU”. Eksempelvis
- Hvad er dine styrker
- Hvor differentiere du dig
2) Kunderne
Content marketing bliver virksomheden ”længst levende” kampagne, målrettet dine (potentielle) kunder. Hvem er det du gerne vil ramme, og her tænkes der ikke på demografiske faktorer. Sådan tænkte man målgrupper tidligere, men spillereglerne har ændret sig. Dine produkter henvender sig til MENNESKER, ligeledes skal din content marketing. Sæt ansigter og ord på, hvem disse mennesker er. Seriøs content marketing kræver seriøse PERSONAER.
3) Værdifuld indhold
Du ved nu hvem DU er og du har sat ansigt på din målgruppe. Du kender deres kvaler, og ved hvordan du kan løse dette, hvorfor så ikke være den flinke julemand (sorry, blogindlæg er skrevet i december) og fortælle dette. Værdifuld indhold er IKKE at fortælle hvor sej du er, og hvor hurtigt du omsatte for et bestemt beløb. Værdifuld content marketing er at hjælpe kunden med indhold som de finder værdifuld. Hokus pokus – kunden i fokus. Svar på de oftest stillede spørgsmål fra kunderne, vis hvordan produktet bruges eller samles etc. Det er en meget bedre historie til at skabe relationer og brande virksomheden, end en kortvarig salgskampagne som er glemt så snart budget er brugt.
4) Definer dine kommunikationskanaler
Fortæl din historie til verdenen, men gør det der hvor det er relevant. Altså der hvor du rammer kunderne. En af hjørnestenene i content marketing er, at det handler om at vælge de BEDSTE kanaler, ikke blot der hvor der er flest mennesker. Benytter du flere kanaler, så tænk over hvorledes du bruger disse. Kommunikationen skal helt sikkert ikke være ens hvis du kommunikerer på eksempelvis Facebook eller gennem dit nyhedsbrev. Hvordan og hvor benytter dine kunder de valgte kanaler, er lige så vigtig viden, som selve budskabet.
5) Planlæg og rollefordelinger
SÅDAN… det er ikke nemt og simpelt arbejde, at definere sin strategi, målgruppe, indhold og bedst egnede kanaler. Men hvem skal egentlig udføre alt dette?
Definer de forskellige roller til udarbejdelse af dit indhold, lige fra idegenerering, tekst og kommunikation, design og grafik til implementering og analysering af resultater. Det kræver egenskaber inden for projektledelse, og for mange virksomheder vil det være en kæmpe fordel at dedikere en decideret projektleder ansvarlig.
6) Samtale
Er du klar til at kommunikere dit indhold til modtagerne?? Hvis ja, så læs den næste sætning 2 gange.. Du skal LYTTE…. Ja, LYTTE.
Med dette menes, at du skal lytte på hvad dine kunder fortæller. Lad dem få/tag ordet, og hør på deres input og kommentarer. Her kan der ligge guld for din virksomhed, hvis du lader kunden komme til orde og involverer dem i din virksomhed. Trods alt dem vi lever af, kunderne J. Naturligvis skal du også deltage i samtaler og respondere på deres spørgsmål. Men begynder dit indhold at rulle, vil du ikke kunne være med i alle dialoger uanset. Beslut dig for hvilke samtaler du indgår i, og et godt tip er at gøre det med gennemsigtighed og åbenthed.
7) Mål dine KPI’er
Det er sagt før, men når det er digitalt kan ALT måles. Dermed ikke sagt at alt SKAL måles. Definer hvad der er vigtigt for dig at måle på. Kort og præcist, skal dine KPI’er besvare, om du er på rette vej, hvad der virker og hvad som ikke gør. Monitorer, analyser og juster indsatsen på baggrund af din data.
Uden for nummer.
Content marketing kræver tid, men er ligeledes en gevinst på den lange bane. Har du forhåbninger om, at du inden for et splitsekund vil opleve resultater af din indsats, vil med sikkerhed få dig til at føle du fejler. Content marketing er ikke en lynhurtigt salgskampagne søsat på en time, men en ledelsesbeslutning om, at målrette sin marketing og budskab mod sine kunder for skabelse af et stærkere brand og positionering på den lange bane.
Herunder finder du samtidig en præsentation fra Content Marketing Institute, med 42 overbevisende tricks fra deres første 6 år fyldt med content marketing artikler: