Brug de sociale medier til leadgenerering
Uden at tage munden for fuld så tør jeg næsten med garanti sige, at du på den ene eller anden måde benytter dig af de sociale medier. Enten som privatperson, eller som virksomhed. Enten har du været på Facebook eller LinkedIn i dag, måske begge sociale medier (eller andre platforme).
For vi tænker måske ikke over det, men sandheden er de sociale medier har en stærk tiltrækning for os. Det er derfor at Facebook og LinkedIn er oplagte kanaler til leadgenerering.
Mange B2B virksomheder er dog uvidende omkring mulighederne for netop dette. Ofte fordi man ser platformene som værende private, og primært anvendt over for venner og det tætteste netværk.
Sandheden er, at sociale medier som specielt Facebook og LinkedIn er oplagte markedsføringskanaler i arbejdet med leadgenerering.
Vejen til kunder, starter med leadgenerering
For marketingfolk der ønsker at opnå mere end synlighed og engagement, vil arbejdet med leadgenerering på sociale medier være et naturligt næste skridt. Arbejdet med at generere leads hjælper dig med at identificere de personer som har en interesse i din virksomhed og jeres produkter. Personer (og leads) som du får muligheden for at komme i, og holde en dialog med.
Nogle B2B virksomheder vil mene at de ikke har de samme grunde til at være på de sociale medier som B2C rettede virksomheder. Det er dog vigtigt at huske på, at selv om der sælges til andre virksomheder, så er der også mennesker i den anden ende af salgsprocessen. Disse personer benytter sig af de sociale medier, også i fritiden, samt hvis indholdet har interesse og værdi for deres faglige person.
Når der er tale om B2B virksomheder vil det primært være Facebook og LinkedIn som er de mest interessante. Det er vigtigt at I udvælger de platforme som er mest oplagte for jeres virksomhed, ud fra hvem jeres målgruppe er. En af de store fordele ved disse to kanaler er, at deres viden om deres brugere. Derfor gør de det også muligt at kunne markedsføre sig meget målrettet mod sin målgruppe.
Facebook har i dag (2020) mere end 2.4 milliarder aktive bruger om måneden. 1.6 mia logger ind dagligt, og bruger i snit næsten en time om dagen!!!
I Danmark er der mere end 3.4 mio aktive brugere
Næsten blot på baggrund af disse tal, er det interessant at benytte sig af Facebook.
LinkedIn har ikke samme imponerende antal brugere på deres platform, hvor de ’kun’ har 610 mio brugere. I Danmark siges det at der findes 1.7 mio profiler, og at 6% af disse bruger platformen på dagligt basis.
I modsætning til Facebook er der tale om en platform som er langt mere forretningsorienteret. Hvis man er interesseret i flere stats omkring LinkedIn, kan du med interesse klikke på dette link: https://www.konstructdigital.com/social-media/linkedin-stats-roundup/
Facebook Lead Ads
Tilbage i 2015 lancerede Facebook deres (dengang) nye annonceformat; Facebook Lead Ads. En annonceform, som du kan vælge som et alternativ til de mere kendte, og benyttede, Trafik, interaktioner, videovisninger.
Det unikke ved Facebook Lead Ads er, at den gør det nemt for Facebook brugeren at afgive sin email-adresse, fordi Facebook benytter sig af den data og viden de allerede har om dig.
Netop enkeltheden gør, at annonceformatet kan have stor succes til at opbygge en liste af interesserede kundeemner for din virksomhed. Eksempelvis kan du gøre det særdeles nemt at downloade specifik viden, tilmelding til nyhedsbreve, eller for en potentiel kunde at bestille en demo eller ønsker at blive kontaktet af dig.
Facebook Lead Ads kan målrettes til meget præcise målgrupper, lige som alt anden annoncering på Facebook. For B2B virksomheder kunne det være til en defineret målrettet kampagne, hvor man har defineret eksempelvis målgruppens køn, alder, interesser mm.
Lead Ads kan dog også bruges målrettet mod dine tidligere besøgende på dit website, altså folk som må have et mindre eller større kendskab til din virksomhed og jeres produkter. Eller til ’folk som ligner’ dem du i forvejen kender. Det som i Facebook sprog hedder Look-a-likes.
LinkedIn Lead Gen Ads
LinkedIn har deres egen pendant til Facebooks Lead Ads, og nærmest døbt det identisk. På LinkedIn er navnet blot LinkedIn Lead Gen Ads.
Opbygningen er meget identisk ala på Facebook. Dine formularer kan integreres i dine sponsorerede opslag, og på baggrund af platformens viden om dig, er det meget nemt at udfylde disse formularer.
Hvor man tidligere har kunne skabe interesse omkring eksempelvis en e-bog, og sendt brugeren over på ens egen hjemmeside for at skabe en konvertering. Kan det nemt og hurtigt ske direkte på LinkedIn, hvor formularen er forhåndsudfyldt med brugerens oplyste data (navn, email).
Brugeren skal altså blot ’GODKENDE’ den udfyldte formular, og helt uden tastearbejde sende formularen.
Som på Facebook giver LinkedIn dig også nogle muligheder for at målrette din kampagne til din målgruppe. Fordi denne platform er mere forretningsorienteret, vil du i højere grad have data tilgængeligt som du ikke har på Facebook. På LinkedIn vil flere brugere have oplyst hvilken branche de arbejder i, hvor de er ansat, og deres stilling. Du vil derfor i høj grad kunne målrette dine annoncer mod specifikke erhverv og jobtitler.
Personligt mener jeg at LinkedIn Lead Gen Ads er et must have for alle B2B virksomheder. Fordi du her kan finde flere af dine lead og potentielle kundeemner, som allerede vil have et forretningsorienteret mindst. Det betyder færre barrierer i forhold til at opstarte en relation.