SEO optimering bør ikke være målet med din blog

Når talen falder på virksomhedens blog, er det min erfaring, at mange ved, bloggen er god i forhold til SEO optimering af website. I sagens natur vil en blog hele tiden kræve nyt indhold, hvilket er noget, søgemaskinerne godt kan lide. Derfor vil  blogging kunne hjælpe dig i din placering på google og andre søgemaskiner, hvis du regelmæssigt producerer nyt content. Men SEO-optimering bør ikke være målet for din blog. Din blog bør være til for dine kunder, eksisterende som nye kunder og potentielle kunder. Derfor skal det være dem og ikke søgemaskinerne du skriver til og for.  Den skal give nye og eksisterende kunder det, de mangler svar på, som de (måske) ikke ved, de mangler. Og hvad mener jeg så med det?

Din blog skal give noget særligt

Forskellen på en blog og en hjemmeside er bl.a., at du kan (og bør) give din mening til kende på bloggen. Hjemmesiden er ofte mere generisk og følger et sæt skrevne og uskrevne regler. På hjemmesiden fortæller du om dine produkter / ydelser, hvad de koster, og du refererer til dem, der har været glad for dig, og som du har lavet ydelser for / solgt produkter til. Kort sagt: Her viser du, hvem du er, og hvad du sælger. På bloggen derimod bygger du tillid og møder din  målgruppe og kunder.

Derfor kan det faktisk være bemærkelsesværdigt, hvor få virksomheder – uanset størrelse – der blogger regelmæssigt. Og det er der mange gode grunde til. Hvor hjemmesiden ikke kræver meget, når den først er kommet op at køre, er blog som en baby, der hele tiden skal fodres. Men det betyder ikke, at der ikke er god fornuft i have en sådan. Tværtimod. Men vil du og din virksomhed i gang med at blogge og se, om der er et ROI forbundet hermed, kræver det en strategi. Hvad vil du blogge om, hvorfor, hvor ofte og hvordan? Hvad er dit mål med bloggen, og hvilke KPI vil du have for din blog. Jeg vil ikke kommer nærmere ind på KPI i forhold til en blog, men hvis du er interesseret, kan du læse mere om det i mit indlæg “opstil KPI for din blog”

Svar på dine egne spørgsmål

Hvis du er tom for ideer er en god start at begynde at besvare  alle de spørgsmål, du har hørt gennem alle årene. På nettet søger vi ofte information med et spørgsmål, så jo mere præcis du rammer, jo større er sandsynligheden for, at dit indlæg dukker op, når den potentielle kunder leder efter et svar. Men du skal ikke “blot” nøjes med at besvare spørgsmål. Fortæl også om de indvendninger du møder, eller ting som kunden bør være opmærksom på, hvis kunden vil købe din ydelse / produkt. Prøv generelt at være så åben og ærlig som du kan, for det skaber tillid.

Hvad skriver konkurrenten ikke om

Hvis dine konkurrenter blogger, så se, hvad det er, de ikke blogger, og blog om det. På den måde skaber du din egen niche og berettigelse for din blog. Der er ingen grund til at blogge om det samme som alle de andre. Du og din virksomhed skal skille sig ud fra de andre – også når det kommer til bloggen.

mads fischer, digital marketing konsulent

VIL DU UDFORDRES PÅ DIN MARKETING?

Ønsker du at blive klogere på dine muligheder inden for marketingverdenen?

Vil du gerne høre mere om hvor jeg ser potentiale for at optimere og udvikle jeres digitale tilstedeværelse?

Så book et GRATIS møde eller RING til mig.