Mange virksomheder har stor gavn af at tilknytte en marketingkonsulent, i større eller mindre omfang. Nogle bruger konsulenten på ad hoc basis, mens andre tilknytter marketingkonsulenten som en ekstern marketing ressource.
Men hvilke fordele er der ved at tilknytte en marketingkonsulent?
Hvad er en marketingkonsulent?
Grunden til at virksomheder efterspørger og ønsker at tilknytte en marketingkonsulent er ofte, at få professionel rådgivning og indspark til at optimere og udvikle deres markedsføring.
Specielt for den mindre og mellemstore virksomhed kan det have stor værdi at tilknytte marketingviden. Markedsføring er for mange et ubekendt område, og man ved derfor ikke hvilke markedsføringskanaler der kan være mest værdiskabende.
Som tilknyttet marketingkonsulent er det min fornemste opgave, at kunne hjælpe mine virksomheder med deres markedsføringsstrategi, samt eksekveringen af markedsføringen.
Hvorfor skal du tilknytte en marketingkonsulent?
Hvis du er af den overbevisning at det er unødvendigt at tilknytte viden og erfaringen til opgaver som du selv burde kunne (lære at) eksekvere, kan det være dyre lærepenge.
En marketingkonsulent sparer dig tid og penge fordi de har erfaringen og kompetencerne, der gør dem mere effektive i deres eksekvering. Samtidig undgår de at lave de fejl, som du måske selv ville gøre. Fejl som kan være omkostelige at rette op på, og som kan koste dig i forhold til generede leads, henvendelser og salg.
Jeg skal i hvert fald ikke bygge mit eget hus, selv om der findes gode gør-det-selv videoer på YouTube. Dette overlader jeg til fagfolk, og det samme kan du med fordel gøre når det drejer sig om markedsføringen.
5 grunde til at tilknytte en marketingkonsulent
- En marketingkonsulent kan hjælpe dig med at udarbejde din markedsføringsplan, i tråd med virksomhedens målsætning
- En marketingkonsulent kan hjælpe dig med at brande og positionere dig, for at øge salget og fastholdelse af kunder
- En marketingkonsulent kan give dig indsigt og viden i de forskellige markedsføringskanaler, som Google Ads, Sociale medier, marketing automation og e-mail markedsføring, hjemmesider, SEO og meget mere
- Ved at tilknytte en marketingkonsulent sikrer din virksomhed sig, at den har kompetencerne til at få succes i en digital tid, og et meget konkurrencepræget marked
- Giv din virksomhed den bedst mulige chance for succes – og lad en professionel og kompetent markedsføringsressource gøre det hårde arbejde for dig!
Sådan finder du din marketingkonsulent
Hvis du eller din virksomhed mangler viden, indsigt eller ressourcer inden for markedsføring, er det en god ide at overveje at tilknytte en marketingkonsulent. Det svære kan være at finde den rette, både i forhold til kemien og relationen samt kompetencer.
For som i alle andre brancher så findes der også ’rådgivere’ inden for marketingbranchen, som kan gøre ondt på din virksomhed. Dette kan koste dig dyrt, både i form af tid, penge og effektivitet af din markedsføring. Tre vigtige elementer for at få succes!!
Personligt er det min holdning at mange virksomheder kan få stor glæde af en marketingkonsulent. Vel at mærke en konsulent som selv kan eksekvere, markedsføringsaktiviteterne. Desværre findes der mange ’marketingkonsulenter’ som laver strategien, som de ikke selv eksekverer.
Derfor skal du sørge for at du får lavet research på din marketingkonsulent. Spørg dit netværk om de har kendskab og relationer til en der kan hjælpe dig. Undersøg konsulentens hjemmeside, mærk kemien ved et face to face møde. Spørg ind til deres input til hvordan de vil kunne løse din udfordring m.m.
Og ja, så betyder penge noget. Pas dog på med at tro at marketingkonsulenter er ens, og at den billige timepris er lig den samme kvalitet og kompetence som en mere erfaren og dyrere konsulent. Kvalitet koster, og du skal blot være opmærksom på dette!
Bliv fremtidssikret med en marketingkonsulent
Alle virksomheder skal være digital i dag – uden undtagelse. Det er ikke for sent at komme med på vognen, og en marketingkonsulent kan sørge for at styrke din virksomheds digitale parathed og ståsted. Således det gavner din virksomhed både i dag og på den længere bane.
For SMV-virksomheder er det meget vigtigt at have en effektiv marketingplan. En plan som gør dem i stand til at konkurrere mod måske større og stærkere spillere. Din marketingkonsulent skal vide hvilke marketingkanaler og taktikker du med fordel kan gøre brug af. Ligesom de kan udfordre og udvikle din marketingstrategi for fremtiden.
Hvad laver en marketingkonsulent for dig?
En marketingkonsulent skal hjælpe dig, ud fra dine behov, udfordringer og ressourcer. Vedkommende skal kunne rådgive, inspirere, udfordre og motivere dig og din markedsføring.
Den gode marketingkonsulent kan give din en værdifuld rådgivning og inspiration som du måske ikke selv havde tænkt på, og så skal de kunne eksekvere din markedsføring (eller hjælpe dig med dette). En god marketingkonsulent forbedrer dine marketingaktiviteter og kampagner, så dine kunder engagerer sig mere med dit indhold, og også bliver til nye kunder og mere salg.
Få gavn og glæde af de mange fordele
Markedsføring har aldrig været vigtigere, og er nøglen til succes. Når du tilknytter en marketingkonsulent til din virksomhed, har du taget første step mod at blive mere succesfuld.
Som en stolt fagperson skal en marketingkonsulent hjælpe dig med at udvikle og udfører stærke markedsføringsaktiveter som gør flere opmærksomme på din virksomhed, og som tiltrækker flere interessante kundeemner.
Det kan en marketingkonsulent gøre for din virksomhed
- Stå for den praktiske eksekvering af markedsføringen på vegne af din virksomhed
- eller uddanne/opkvalificere dine interne ressourcer (gennem sparring, rådgivning, kompetenceforløb)
- En marketingkonsulent kan hjælpe dig med at udvikle markedsføringsaktiviteter, såvel på kontinuerligt niveau, eller til specifikke markedsføringskampagner
- Diskussion og input til justering og forbedring af markedsføringsaktiviteter og -strategier, efterhånden som disse eksekveres
- En konsulent vil kunne udføre markedsundersøgelser i forskellige størrelser og omfang. Her vil de kigge på dine konkurrenter, produkter, analysere målgruppen med mere. Dette kan spænde fra en simpel undersøgelse af konkurrenternes priser, gennem kontrol af virksomhedsprofiler online, til at udføre fuldskalaundersøgelser om forbrugernes behov og adfærd
Konklusion: Er en marketingkonsulent noget for dig?
Ønsker du at vækste din virksomhed, og /eller forstærke dig til fremtiden, er det vigtigt at have de rigtige kompetencer tilknyttet. Til at hjælpe dig med din markedsføring skal du investere i en dygtig marketingkonsulent.
På den måde tilknytter du den nødvendige viden og ekspertise til din virksomhed, som kan hjælpe dig med at nå virksomhedens mål.
Stil krav , og inden du vælger din næste samarbejdspartner, kan du stille nogle spørgsmål.
Spørg for eksempel om deres erfaringer med lignende projekter som dine, hvad er deres erfaringer og hvilken slags resultater har de skabt for andre kunder.’
En god marketingkonsulent kan ikke gøre det hele alene. Du skal derfor også selv være klar til at bidrage. Det kan være i form af viden omkring virksomheden, markedet, produktet med mere. Lige som du i højere grad har fingeren på pulsen om hvad der sker, eksempelvis i forhold til gode historier til de sociale medier.
En anden god ting er at opridse samarbejdsformen. Skal din marketingkonsulent arbejde ud fra din virksomheds lokation, hvor ofte? Eller kan arbejdet udføres fra konsulentens eget kontor?
Har du spørgsmål til hvordan en marketingkonsulent kan hjælpe dig, så kontakt mig i dag. Så tager vi en uforpligtende snak om dine muligheder